Hej! Jag undrar om någon har bra erfarenhet kring hur skorstenshuvar i olika form (med eller utan fågelnät) påverkar draget i rökkanalen?

Vi har fyra kakelugnar och en vedspis, och totalt åtta rökkanaler i två skorstenar. Mellan eldningarna ska inomhusluften kunna ventileras ut genom kanalerna utan större hinder. Köksfläkten har egen kanal ut genom taket.

Vi tänker att det är dags att skaffa huv på våra skorstenar, och har kikat på flera olika. Men jag vill inte att huven ska påverka draget i skorstenen, och inte nätet heller. Har läst på flertalet ställen att huvar kan skapa problem.

Min teori att det är bäst för draget att huven är öppen runt om, och att nätet sitter ovanpå rökkanalerna och inte utanpå runt huvens sidor. Men det kanske är helt oväsentligt var nätet är placerat.

Nån som har kunskapen?

Tack!
 
Huvar brukar vara av rörtyp eller en välvd över hela. Det med nät, inget kyklingnät får jag hoppas, det vickar kajorna av. Det måste vara grova grejer, en del lägger en bit av en fotskrapa på skorstenen, andra tar gunebostängsel. Inget av ovanståend hindra ventilationen
 
J jonaserik skrev:
Huvar brukar vara av rörtyp eller en välvd över hela. Det med nät, inget kyklingnät får jag hoppas, det vickar kajorna av. Det måste vara grova grejer, en del lägger en bit av en fotskrapa på skorstenen, andra tar gunebostängsel. Inget av ovanståend hindra ventilationen
J jonaserik skrev:
Huvar brukar vara av rörtyp eller en välvd över hela. Det med nät, inget kyklingnät får jag hoppas, det vickar kajorna av. Det måste vara grova grejer, en del lägger en bit av en fotskrapa på skorstenen, andra tar gunebostängsel. Inget av ovanståend hindra ventilationen
Okej! Vet du ifall ventilationen/draget försämras om man blockerar vinden på sidorna av skorstenen på något sätt, tex med ett ganska kraftigt fågelnät? Hur viktig är vindens effekt ovanför skorstenen (tänker på ejektorverkan)? Bilden visar en huv vi kanske är sugna på.
 
  • En serie bilder som visar en skorstensrenovering innan, med solskydd och efter avslutat arbete i naturlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen av dom hibdrar ett självdrag, den första verkar vettig me sluttande tak och gångjärn med stopp
 
J jonaserik skrev:
Ingen av dom hibdrar ett självdrag, den första verkar vettig me sluttande tak och gångjärn med stopp
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.