Y
Det är nog en av Sveriges vanligaste växt men jag undrar hur det är menat att sköta dessa. Ska man klippa ner dom helt och när är det lämpligt att göra detta?

DSC_0923[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:x
Det skulle underlätta med en sommarbild ... Hur högt är riset? Inga taggar? Är det växtens fröställningar som syns eller bara rester av ogräs?
Om jag måste tippa ... tror jag det är en perenn som ska skäras ner helt till våren och att den börjar om från början - men någon härinne kanske kan bättre.
 
Kan det vara något klippt ur spireasläktet? Om det är så beskär man efter behov och den blommar på årsskott, så då beskär man tidigt på våren.
 
Ja, det är rätt säkert en spirea, någon av de mindre sorterna (rosenspirea el likn).
Eftersom de som Anders säger blommar på årsskott kan man beskära dem hårt utan att det går ut över blomningen. Hur mycket och ofta är litet av en smaksak, beroende på hur kompakta och fräscha man vill ha dem - allt från att skära ner dem nästan helt varje vår till lite mer försiktigt.
 
A
Växer de i en häck eller i en grupp?

Du kan beskära den som du vill att den ska växa. Om det är en häck och man vill behålla höjden, kan man nöja sig med att gallra bort de äldsta grenarna för att busken ska hålla sig ung.

Jag har sett fina spiror i grupp där man formklippt buskarna som klot. Så man klipper som man vill ha det helt enkelt.
 
Y
Just denna jag fotade är planterad på rad längs sidorna av en gång.
Men flesta är planterade längs husväggar.
- vet inte om det räcknas som häck eller grupp.

Tror att tidigare personer har kapat ner den till 10cm och format kvarstående stråna till boll vartannat år, under våren eller tidig sommar, sen har den nog växt hyffsat fort, dom tycks stanna på ca 50-60cm höjd.

frågan är om jag ska ta ner dom nu, eller senare, eller inte alls - ifall dom inte alls växer fort.
 
Redigerat:
A
Med häck menade jag att man vill att flera buskar växer samman och med grupp menar jag att de står placerade på ett visst sätt, kanske med andra växter, för att ge ett speciellt intryck. Vissa vill ju ha luftigt i rabatten, och visa upp mycket ogräsfri jord eller täckbark och då är det ju snyggt att formklippa i klot.

Just spirea är väldigt tålig så man kan göra lite som man vill. Jag planterade en häck av blommande buskar vid en husvägg åt samfällighetsföreningen ifjol och där har jag använt en dvärgpraktspirea som "marktäckare", som ska göra ogräset chanslöst. Dessa spireor ska alltså få växa ihop (om nu inte det mot förmodan dyker upp någon entusiast som kommer formklippa dem och hålla efter ogräset, men det är isåfall helt OK).
 
Redigerat:
Y
Såg att kommunen var ute och "klippte" ner sina nu med sågblad på sina trimmers. Såg bedrövligt ut efteråt. Men ett tecken på att det kanske är period nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.