En liguster har stått i "lyxjord" och har nu fått ersätta en kass buske i häcken, som inte alls växer lika bra (pga dåligt underarbete, gissar jag).

"Nya" busken är mycket större än de befintliga. Jag tänker att den borde beskäras för att inte skymma grannbuskarna för solen. Ska jag göra det på en gång? Eller är det bättre att vänta tills den vant sig vid nya platsen?

Tips på hur den bör beskäras tas också tacksamt emot. Målet är att få en hög och tät häck.

Eftersom rotsystemet på nya busken är rejält stort är det svårt att få plats (ca 3 buskar per meter). Borde jag ha tagit bort en till av de kassa buskarna?

Mycket tacksam för all hjälp!

Mvh
Stefan
 
  • En ligusterbuske planterad i en trädgård, nära en skottkärra med jord. I bakgrunden syns en lekplats och andra trädgårdsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ligusterbuskar planteras längs en häck vid en väg. En stor buske i en kruka syns tydligt, omringad av arbetsverktyg och trädgårdsslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterad liguster i en häck med svarta bevattningsslangar på marken och en säck med planteringsjord i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ligusterbuske med ett stort rotsystem ligger ovanpå träplankor vid sidan av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behåll hela rotsystemet. Om det behövs gräv i gräsmattan. Rötterna läggs under gräsmattan i så fall.

Klipp ner den så häcken blir jämnstor. Den klarar det. Speciellt när den har så stora rötter. Det är normalt när man flyttar buskar att klippa ner grenarna för att (de skadade/hanterade) rötterna som kommer med i flytten skall "räcka till".

Vill du att häcken skall växa snabbare/mer får du gödsla/vattna. Men jag skulle nöja mig med att vattna extr på den nya plantan och låta naturen ha sin gång. Det tar några år och få den fin (hög o tät). Men det ser bra ut!
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Behåll hela rotsystemet. Om det behövs gräv i gräsmattan. Rötterna läggs under gräsmattan i så fall.

Klipp ner den så häcken blir jämnstor. Den klarar det. Speciellt när den har så stora rötter. Det är normalt när man flyttar buskar att klippa ner grenarna för att (de skadade/hanterade) rötterna som kommer med i flytten skall "räcka till".

Vill du att häcken skall växa snabbare/mer får du gödsla/vattna. Men jag skulle nöja mig med att vattna extr på den nya plantan och låta naturen ha sin gång. Det tar några år och få den fin (hög o tät). Men det ser bra ut!
Stort tack för ditt inlägg!
 
Claes Sörmland
Jag skulle lämna den nya plantan obeskuren denna säsong. Den behöver rota sig och den ligger ju efter sina grannar eftersom de redan är rotade.
 
  • Gilla
Kalle B och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle lämna den nya plantan obeskuren denna säsong.
Rekommenderas inte. Risken att den inte överlever är mycket större om man gör så.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den behöver rota sig och den ligger ju efter sina grannar eftersom de redan är rotade.
Det är lättare för den nya att rota sig om rotsystemet har högre kapacitet än bladverket. Det är för att uppnå det man beskär den flyttade plantan hårdare än de befintliga.

Den nya är större än grannarna så man slår två flugor i en smäll när man beskär alla till samma storlek.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.