Har en häck på två sidor av tomten som består av olika lövträd, tror den är minst 20-25 år gammal, antagligen mer.

En sidan är det till största del lönn, någon oxel och en fläder.

Andra sidan är det till största del alm och någon oxel.

Häcken är till största del uppbyggd av av relativt tjocka stammar som ser ut att vara kapade rakt av , se bilder.

Jag vill hålla den tjock och ungefär lika hög som den är nu, ca 2,5 meter uppskattningsvis
Jag vet dock inte hur jag ska sköta en sådan här häck.

Det jag gjort hittills är att klippa den med häcksax när det börjar breda ut sig i samt ta alla långa skott som
sticker iväg ovanför den ursprungliga höjden, gör detta strax efter midsommar. Ska jag göra på något annat sätt?

Just lönnen växer som ogräs på höjden.

Lummig, grön häck med diverse blad och grenar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädstam med grenar och gröna blad, dold genom lövverk, naturligt ljus, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på gröna blad och grenar med suddig naturlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att det har varit en ren oxelhäck från början, och att det andra hamnat där spontant pga att tidigare ägare inte brytt sig om att rensa bort det när det dykt upp.

Jag skulle försöka rensa bort det som inte hör dit, lönn är verkligen ingen bra häckväxt, ju mer man klipper desto längre skott skjuter den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Lönnstammarna ser dock ut att vara planterade på rad. Men ja känns spontant konstigt att man skulle blanda lönn och oxel i en häck.

Häcken på ena sidan består dock till så stor del av lönn att det inte kommer bli något kvar av häcken om jag rensar lönnen.

Vad gäller då om man vill hålla lönn, alm och oxel tjock och buskig nedtill? Bara att fortsätta kapa alla skott som sticker iväg på höjden?
 
MG_88 MG_88 skrev:
Lönnstammarna ser dock ut att vara planterade på rad. Men ja känns spontant konstigt att man skulle blanda lönn och oxel i en häck.

Häcken på ena sidan består dock till så stor del av lönn att det inte kommer bli något kvar av häcken om jag rensar lönnen.

Vad gäller då om man vill hålla lönn, alm och oxel tjock och buskig nedtill? Bara att fortsätta kapa alla skott som sticker iväg på höjden?
Iallafall lönn håller sig inte buskig nertill om man samtidigt vill ha lite höjd på häcken. Du behöver ju inte ta bort allt på en gång, åtgärda ett par meter i taget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.