Har tråkiga billiga masonitdörrar i källaren. Funderar på att piffa upp källaren eftersom jag har en bio och några andra rum som jag ofta använder.
Har sedan tidigare en bastu med en bastudörr i glas och till mitt hobbyrum har jag monterat in en bastudörr i glas för att få det ljusare i rummet som kallas svale " mellan rummet med alla dörrar till övriga rum".
Skulle montera in en till bastudörr i glas till duschrummet. Gick bra till att börja med men när jag skulle flytta runt lite saker. Råkade jag stöta till dörren som åkte upp lite snabbare än normalt. Dessvärre råkade hörnet i underkanten slå emot några kakelplattor som stod lutade mot väggen. Såg hur en liten glasflisa lossade i hörnet. Därefter ser jag hur glaset långsamt spricker och sprickan långsamt kryper uppåt och små och lite större glasbitar lossnar och faller till golvet. Tog säkert ett par sekunder innan hela dörren förvandlats till små sylvassa glasbitar i en hög på golvet.
Funderar på om härdad glas i bastudörrar ska vara så ömtåligt att det räcker med att man slå till ett hörn på dörren. Min erfarenhet av härdad glas är att glas i tågfönster tål ganska hårda slag med hammare innan glaset går sönder.
Åker man tåg kan man se att vissa fönster är markerade med nödutgång. Slår man sönder dessa fönster får man slå hårt och glaset går sönder som härdade Duralex glas men glasbitarna sitter kvar på en plastfolie som man kan trycka ut utan att skada händerna. Slår man sönder ett tågfönster som inte är markerade med nödutgång får man efter flera hårda slag sprickor som går över hela glasrutan utan att det blir små Duralex bitar. De stora glasbitarna sitter sedan fast på en plastfolie för att passagerarna inte ska skada sig på glasskärvorna.
Funderar på om jag gjort ett dåligt köp hos Bauhouse och kanske ska byta ut de andra två bastudörrarna. Tycker inte att jag har orimliga krav om jag förväntar mig att jag ska ha lika säker glas i bastudörren som i mina helglasade dörrar ut till altanen. Skulle man ha små barn i huset får man nog räkna med att barn springer runt i huset och slår upp dörrar med våld.
På min arbetsplats råkade städerskan välta omkull en dammsugare som rullade ner för en trappa och rakt in i ett fönster. Alla var beredda på att glasdörren skulle gå sönder men det blev en rejäl duns varefter dammsugare studsade vidare några meter in i rummet utan att fönstret gick sönder.
 
Det är kanterna och hörnen som är känsliga på ett härdat glas, i övrigt tål de ganska mycket stryk som du ger exempel på med dammsugaren.
Det kan iofs vara olika tjocklek på glasen som ger olika klasser på det.
Tycker du borde ha ett riktigt dörrblad, men det i sin tur kan vara helglasat.
 
Härdat glas ska inte spricka i vassa bitar. Är du säker på att dörren var gjord av härdat glas?
 
Hittade följande info på Bauhouses nätsida:
Teknisk information
Bastudörr i bronsfärgathärdatglas med furukarm.
Ytterkarmmått 690x1890x93 mm.
Inkl. handtag och karm.
Höger/Vänster hängd.
Tjocklek på glas: ca 6mm
Termiskt härdat glas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.