Jag ska bygga ett utekök och tänkte att där hon ska vara, dra avloppsrör under altanen bort till en stenkista i kanten av tomten.

Jag har aldrig arbetat med avloppsrör tidigare. Köpte 6m långa (orange) rör på K-rauta, där den ena änden skiljer sig från den andra.

Det verkar som att det helt enkelt bara är att "skjuta ihop" rören (den tunnare änden på det ena röret, i den tjockare änden på det andra röret), men det känn sjukt osäkert...

Är det bara så man gör eller ska det vara något speciellt skarvdon?
Jag tycker det känns väldigt svårt att få grepp om det 6 m långa röret och med erforderlig kraft trycka in det i den andra änden, och det är ju trist om det glider isär mitt under altanen...

Hjälp tages tacksamt emot!
 
Krilleman
Gummit ska smörjas med Glidex. Markera insticksdjupet så vet du när skarven är i botten.

Sen är det bara fästa upp röret om det ska hänga alternativt göra en fin väl packad bädd som den ligger på/i.

1cm lutning per meter.
 
Jo! Det är som du förmodar. De skall bara skjutas ihop. Du måste smörja packningen i muffen för att det skall gå.
glidex armaturfett fungerar. Det går dessutom att ta isär efter några år om man vill.

Yes funkar också, men limmar ihop grejerna. Spott fungerar i nödfall, men seriöst få kan tänka sig att slicka på avlopp även om man vet att det är helt nya grejer.

mvh Findus
 
Krilleman han först (y)
 
Saliv på fingret och runt röret och skjut ihop fungerar bra. 110 mm rör kan vara knepiga och involvera en hel del våld men lirka lite upp/ner och åt sidorna så ska det gå in och som Krilleman säger så markera på röret med tusch eller eltejp så du ser att det gått i botten.
 
Det var oerhört ambitiöst att lägga ett 110 mm rör för ett köksavlopp.
Ett 50 eller 75 mm hade räckt alla dagar i veckan.

Protte
 
Krilleman
Inte 50 på längre sträckor. Minst 75.
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Det var oerhört ambitiöst att lägga ett 110 mm rör för ett köksavlopp.
Ett 50 eller 75 mm hade räckt alla dagar i veckan.

Protte
Men är dock dyrare än 110 markrör. :p
 
Jag ska vara ärlig och säga att jag egentligen inte hade nån aning om vad som vore lämpligt, jag köpte det jag hittade på K-rauta!

Jag har en följdfråga:

På husväggen vid altanen har jag en utkastare med varmt och kallt vatten. Den har någon form av anslutning i underkanten av metall.
Jag skulle vilja dra nån form av slang därifrån, under altanen och sedan upp till den diskbänk jag tänker ha på altanen som utekök. Vad ska det vara för något? PEM-slang är för styvt och jag har ingen aning om vilka anslutningar som är lämpliga eller ens finns. Den får inte heller vara fastmonterad på utkastaren, för jag måste kunna med ett enkelt handgrepp ta loss den slangkopplingen och koppla på en vanlig trädgårdsslang (för att vattna etc).

Alltså,
-vad ska jag ha för anslutning mot utkastaren
-vad har jag för slang därifrån,
-och hur ser den ut i andra änden för att den ska gå att ansluta till en blandare?

OBS.
detta är bara för bruk under sommarhalvåret, så den kommer inte behöva användas när det är frost.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Är det inte praxis att inte skjuta in rören i maximalt läge pga längdutvidgning över tid? Bör man således lämna 1cm?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Är det inte praxis att inte skjuta in rören i maximalt läge pga längdutvidgning över tid? Bör man således lämna 1cm?
Helt riktigt, tryck ihop rören helt och dra isär lite eller märk på röret hur mycket det ska skjutas in. Smör rör och packning med glidex så blir det mycket lättare att montera
 
Mikael_L
Japp, lämna 5-10 mm spel, det blir perfekt.
Ett tusch-streck för rördelarnas position i max inskjutet är mycket smart, då ser man dels att man fått några mm spel, men framförallt att man fått ihop de tillräckligt så man inte stannat med bara någon mm inskjutet för att det direkt började gå tungt.

Glidex gör som sagt jobbet mycket lättare, och framförallt i princip noll risk att någon packning kalvar, vilket är en liten risk med, utan smörja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.