Hej, vi skall bygga om köket och bestämde oss för att vara "fulsnygga" och inte betala 5xpengarna för en måttbeställd skiva eftersom vi endå måste modifiera den lite pga rör osv.

Tänkte bara kolla hur ni tycker det är bäst att vi skarvar 3 ikea bänkskivor samt hur vi skarvar dem bäst.

Enl bild så ser ni vart de 2 skarvarna kommer att hamna, vi köpte en list som skall göra att vatten inte glider ner där vid hon, det är inte det snyggaste i världen men vet annars inte hur vi får en snygg skarv där risken för vattenskada inte uppstår.
Den andra skarven kommer hamna precis där ett skåp kommer att börja (som står på bänken) så vi tänker att där kommer ingen vätska att komma ner.

Vi kan inte skarva på något annat vis för då får vi en skarv mitt i hällen annars, om man tänker på att skarven inte skall vara för nära diskhon. Har hört att man inte skall skarva mitt i hällen.

Skarv vid diskho - Skall vi använda oss av listen där eller skulle man kunna borra för plugg och sätta en rämsa silicon/fog innan man klatchar ihop dem?

Skarv vid häll - Hade tänkt att såga av båda delarna så det är "trä mot trä" och borra för plugg, därefter bara sätta ihop dem.

Illustration av kökslayout med markerade skarvar för bänkskivor nära diskho och häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inte tillgång till fräs så det "enklaste hemmasnickaren"-tipset skulle vi behöva, andra tips? :)
Vi kan kanske få tag på en snickare som kan fixa detta åt oss men det är lite oklart ännu om det går.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
pitaoj
  • Laddar…
Kan du skarva/såga hörnet diagonalt?
Kräver fortfarande precision men inte nödvändigtvis fräs och gör att radien på framsidan blir tät utan list...
 
Till hörnet borde de finnas metallister blir en kant ovanpå men den har profilen så den passat in på rundade kanten
 
Stickan56
Skarva med kex och hundben men då behöver du en fräs.
En illustration av ett metallkex och hundben använda för skarvning inom snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
Träsmak Träsmak skrev:
Kan du skarva/såga hörnet diagonalt?
Kräver fortfarande precision men inte nödvändigtvis fräs och gör att radien på framsidan blir tät utan list...
Hörnet kommer inte ha några stommar utan endast fästas med beslag mot väggen. Det är självklart mycket snyggare att skarva på det viset, men vi har också ett 4-kantigt rör i hörnet som måste sågas för. Överlag så känns det inte som att vi har möjligheten att lösa det på det sättet utan att använda ordentliga lösningar med fräs osv.
 
J Jonas_81 skrev:
Till hörnet borde de finnas metallister blir en kant ovanpå men den har profilen så den passat in på rundade kanten
Jo det är en sådan list vi köpte utifall att vi inte skulle komma på en annan lösning som är snyggare, den där listen är egentligen inte jätte snyggt men kändes som att det var den bästa lösningen i just den skarven.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Skarva med kex och hundben men då behöver du en fräs.
[bild]

Stickan
Jo jag vet att det hade varit den bästa lösningen, därför jag skrev att vi inte hade tillgång till fräs så vi måste hitta andra lösningar. Därför jag tänkte på att i allafall ha träplugg.
 
Miinoo Miinoo skrev:
Jo jag vet att det hade varit den bästa lösningen, därför jag skrev att vi inte hade tillgång till fräs så vi måste hitta andra lösningar. Därför jag tänkte på att i allafall ha träplugg.
Det kostar ju inte många kronor att hyra en i ett par timmar från närmsta hyrfirma och resultatet kommer bli *betydligt* bättre i det långa loppet.
Plugg kommer inte hålla ihop skarvarna i det långa loppet, då behöver du något i stil med hundbenen Stickan56 föreslog.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det kostar ju inte många kronor att hyra en i ett par timmar från närmsta hyrfirma och resultatet kommer bli *betydligt* bättre i det långa loppet.
Plugg kommer inte hålla ihop skarvarna i det långa loppet, då behöver du något i stil med hundbenen Stickan56 föreslog.
Vet inte riktigt vart jag hittar att hyra en fräs och även om jag hittade en så har jag ingen aning om hur man använder den :/

Tänkte väl mest att man kanske tar plugg, konstruktionslim och någon lösning undertill :/

Lutar nog mer åt att en snickare får komma hit och fixa den helt och hållet.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Miinoo Miinoo skrev:
Vet inte riktigt vart jag hittar att hyra en fräs och även om jag hittade en så har jag ingen aning om hur man använder den :/

Tänkte väl mest att man kanske tar plugg, konstruktionslim och någon lösning undertill :/

Lutar nog mer åt att en snickare får komma hit och fixa den helt och hållet.
Ja, man skall välja sina strider.:cool:

Stickan
 
Stenskivor sätts ofta mot häll, på vardera sida och passbitar mellan, borde kunna funka även med laminat, fördel endast några korta synliga skarvar.
 
nikasp
Jag skarvade vår IKEA-skiva så att nästan hela skarven ligger precis under hällens glaskiva. Syns någon cm skarv i fram- och bakkant bara.
ar varit supernoga med att silikona hålet och alla andra sågade ytor. Istället för kex eller hundben (som jag gjorde förra gången) skruvade jag ihop med långa skruvar. Det har klarat tre år utan problem nu trots rejäla överkokningar mm.
 
Miinoo Miinoo skrev:
Vet inte riktigt vart jag hittar att hyra en fräs och även om jag hittade en så har jag ingen aning om hur man använder den :/

Tänkte väl mest att man kanske tar plugg, konstruktionslim och någon lösning undertill :/

Lutar nog mer åt att en snickare får komma hit och fixa den helt och hållet.
skarvarna är på fel plats hörnet skarv åt andra hållet vid hällen skarvar du där hålet börjar material på bänkskivan?
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Miinoo Miinoo skrev:
Jo jag vet att det hade varit den bästa lösningen, därför jag skrev att vi inte hade tillgång till fräs så vi måste hitta andra lösningar. Därför jag tänkte på att i allafall ha träplugg.
En billig fräs kostar inte mycket(500:- på jula/biltema och 2-300:- för ett kit med frässtål) eller lägg upp på tex Facebook att du vill låna av bekanta
 
Tack för alla svar, jag funderade på att skarva vid hällen först men kommer vilket som inte undan med att skarva bara där utan det kommer bli 2 skarvar vilket som..

En fräs må inte vara så dyr, men jag har fortfarande ingen kunskap om hur det fungerar, det är det som är det största problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.