Hej! Jag är mitt uppe i ett projekt att byta avloppsrör under källargolvet och har kommit till lite huvudbry.

Idag ligger det lerrör med ytterdiameter ca 140mm och innerdiamenter ca 100mm.
Jag har införskaffat mig en fernco övergångskoppling i gummi för att skarva ihop mellan lera och plast, men eftersom innerdiametern på lerröret är något mindre än plaströret kommer det bli en liten kant där diverse skit kan fastna.

Övertänker jag det hela? Kommer det bli stopp? Eller finns det någon beprövad metod för mitt ingrepp? Jag har sökt genom hela förstasidan på Google utan framgång.

Tacksam för kloka svar!
 
  • Renoveringsarbete, gammalt rör i golv, verktyg, skräp, konstruktion, öppnad betong, rörbyte, inomhusarbete, rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal rostig rörledning grävdes fram ur betonggolv med grus och smuts runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange och svart plastkon på bord, klistermärke kvar, oidentifierbara objekt i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns plaströr som man krymper på med varmluftpistol. Jag använde det när jag installerade dusch i stugan och kopplade duschavloppsledningen mot köksavloppet. För att försäkra mig att det blev tätt drog jag silikon över skarven. Inte för att jag skulle märka om det läckte, kopplingen ligger utanför huset nere i lera på 2,5 meters djup men jag har i varje fall inte haft några problem under de 20+ år sedan jag gjorde det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Är det nått fel på dina Höganäsrör?
 
90mm avloppsrör?
 
K Kapsyl skrev:
Det finns plaströr som man krymper på med varmluftpistol. Jag använde det när jag installerade dusch i stugan och kopplade duschavloppsledningen mot köksavloppet. För att försäkra mig att det blev tätt drog jag silikon över skarven. Inte för att jag skulle märka om det läckte, kopplingen ligger utanför huset nere i lera på 2,5 meters djup men jag har i varje fall inte haft några problem under de 20+ år sedan jag gjorde det.
Låter spännande, du har inte en länk eller ett namn på produkten? 🙂
 
F fribygg skrev:
Är det nått fel på dina Höganäsrör?
Tänkte det var lika bra att byta innan jag lägger klinker över, när jag bilade fram dom hittade jag en spricka på det ena röret (kan ha uppkommit under bilningen)
 
F Fluxor skrev:
90mm avloppsrör?
Bra idé som jag inte alls tänkt på. Kan det vara dumt med en lokal strypning på huvudstammen? Bättre än att möte en kant kanske
 
ludwignilsson ludwignilsson skrev:
Tänkte det var lika bra att byta innan jag lägger klinker över, när jag bilade fram dom hittade jag en spricka på det ena röret (kan ha uppkommit under bilningen)
Om de är spruckna eller läcker förstår jag att du vill byta, annars är väl glacerade Höganäsrör nått som har förutsättningar att hålla i minst tusen år rätt lagda och skyddade under en betongplatta eller under jord.
 
  • Gilla
ludwignilsson
  • Laddar…
ludwignilsson ludwignilsson skrev:
Låter spännande, du har inte en länk eller ett namn på produkten? 🙂
Jösses, jag kommer knappt ihåg tjejens födelsedag, tror du jag kommer ihåg ett tillverkarnamn på något jag använde en gång för över tjugo år sedan 😀
Det bästa är nog att fråga på byggvaruhuset eller ännu hellre en rörläggare. Det var det jag gjorde, frågade hur jag kunde koppla på ett modernt 50mm avloppsrör på ett 80 år gammalt avlopp i oglaserat lergods.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.