Jag ska sätta fjällpanel på ett garage med pulpettak. Det blir minst en skarv på långsidan. Jag tänkte först kapa rakt av men fick rådet att gera 45 grader.... i två plan!! Dvs gera 45 gr i höjdled och 45 gr i djupled för att vattenavrinningen skall bli optimal.

Är det någon som vet hur man bär sig åt för att detta skall bli bra?

Dessutom skall hörnen geras utan foder på knuten, så måtten måste bli exakta i dessa geringar.

Är det överhuvudtaget möjligt?

Någon kunnig som vet?
 
Jag skulle inte trasla utan köra vanlig rak skarv på en regel. Tyvärr så tror jag inte på din hörnlösning, detta av det faktum att trä krymper när det torkar vilket kommer att ge glipor hur du än gör.
 
Tack för det snabba svaret. Jag gör som du säger i skarven.

Är det förkastligt att gera i hörnan? Skall jag bara lägga panelen mot varann i hörnet? Jag vill helst slippa fodret på knuten.
 
Vågar inte utala mig om hur man ska göra det bra utan foder. Det får jag lämna till proffsen.
Att köra liggande panel rakskarvat, det har jag däremot gjort, föräldrahemmet var sådant. Bara att se till att kapa rakt (en kap och gersåg är trevlig), trycka ihop ordentligt när man spikar och sen måla över så blir det bra
 
Det som krånglar till det lite är att jag hade tänkt låta lärken vara obehandlad. Dessutom måste en panelbrädorna vara snedsågad eftersom fjällpanelen lutar i profilen.

Jag tror det blir som du säger eftersom enklast är bäst enligt min logik. Tack för alla tips.
 
Att snedsåga så i knutarna så man får ändträ exponerat är inte speciellt bra. Kan du inte sätta smalare knutbräder? Knutbräderna måste ju inte vara 4" och 5" utan man kan ju köra upp smalare om man vill.

/Kent
 
Du sätter en fyrkantstav i hörnen, med samma bredd som fjällpanelen (22mm?) och så sätter du fjällpanelen dikt emot den på båda väggarna.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Du sätter en fyrkantstav i hörnen, med samma bredd som fjällpanelen (22mm?) och så sätter du fjällpanelen dikt emot den på båda väggarna.
Blir säkert snyggt, men...

Är inte det att be om problem?
Spalten mellan fyrkantstaven och fjällpanelens ändträ kommer väl att DRA åt sig vatten,
som sedan sugs in i panelens ändträ, på båda sidor.

Att knutbrädor har använts så länge är ju inte pga estetik.
Det är ju ett praktiskt sätt att skydda det känsliga ändträt.

VAd har du emot knutbrädor? Ser det för gammaldags ut?

//KoW
 
bump
 
Jag testade att köra utan foderbrädor, krångligt med snedsågning, men jag tycker resultatet ser mer gediget ut (tills det torkar och slår sig i solen...?). Ni ser två olika lösningar på hörnen. Det tredje alternativet, att helt dölja ändträet med en utanpåliggande panel blev inte bra. Såg ut som en julgran.

Obs. Det ska målas en gång till för att dölja skruvskallarna
 
  • Svart trähusfasad, vit dörr, byggarbetsplats, dimmig bakgrund, ingen asfalt, obebyggd entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjällpanel är inte svårt att göra i skarven. Lägg det plant och kapa likadant på bägge brädorna...
 
K kattkraken skrev:
Jag testade att köra utan foderbrädor, krångligt med snedsågning, men jag tycker resultatet ser mer gediget ut (tills det torkar och slår sig i solen...?). Ni ser två olika lösningar på hörnen. Det tredje alternativet, att helt dölja ändträet med en utanpåliggande panel blev inte bra. Såg ut som en julgran.

Obs. Det ska målas en gång till för att dölja skruvskallarn
K kattkraken skrev:
Jag testade att köra utan foderbrädor, krångligt med snedsågning, men jag tycker resultatet ser mer gediget ut (tills det torkar och slår sig i solen...?). Ni ser två olika lösningar på hörnen. Det tredje alternativet, att helt dölja ändträet med en utanpåliggande panel blev inte bra. Såg ut som en julgran.

Obs. Det ska målas en gång till för att dölja skruvskallarna
Sågade du med kap/gersåg? Vilka vinklar använde du?
 
Kap/gersåg.
Lät panelbrädan gå ut över kanten, drog streck med penna för att hitta lutning, och ställde sedan in kapen. 4 av 5 brädor var samma vinkel, ca. 7 grader. 1 av 5 var något annat, allt från 5-9 grader.

Tänk över vilken sida du vill ha den snedsågade panelen synlig, och vilken där ändträet ska synas. Det ger ett lite annat intryck att ha skarvningen synlig.

Finlir... men det skänker fasaden ett spännande utseende.
 
  • Gilla
Dolo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.