Hej, jag undrar vad man använder för grejjor för att skarva/grena 6mm2 RK? Jag har tittat runt på elbutik.se, selga, solar och tom Elfa och jag hittar inga klämmor/u-båtar eller annat som verkar som om det skulle passa. (Ja med möjligt undantag för en ubåt som kunde ta 2x10mm2, men det blir i så fall bara en skarv, ingen grening). Det mesta (enda) andra jag hittar stoppar vid 2.5mm2, eller möjligtvis 4mm2. (Frågan är mest hypotetisk, eftersom det funnits plats på skenor etc, men det väckte i alla fall frågan).
 
Det finns feta U-båtar också. 16mm

Annars stora sockerbitar, vart ska du skarva?
 
Aha, där ser man. Den wagon gick till 6mm2. Tackar för tipset.
 
Jag gillar inte wago till rk.... speciellt inte 25A...
 
men en wago går ju inte så bra ihop med RK...
 
el_richard skrev:
Det finns feta U-båtar också. 16mm

Annars stora sockerbitar, vart ska du skarva?
Om jag skulle ha skarvat/grenat så var det en signaljord, men för att hålla tråden mera intressant så säg central istället (finns väl inte många andra tillämpningar för 6mm2 RK i hemmamiljö). Hurså?

P.S. Finns det någon färgstandard för signaljord? Jag använde gul-grön (som jag hade över) vilket känns lite regelvidrigt, men jag antar inte spelar någon roll eftersom det inte är en del av någon starkströmsanläggning.

P.P.S. Du har ingen länk el dyl till var man hittar sådana stora sockerbitar.
 
skarva inkommande i en mätartavla, central.

eller belysning i mark, eller i en dosa.

Olika ställen olika saker.
 
electrocuted skrev:
men en wago går ju inte så bra ihop med RK...
Och inte el_richard heller. (Jag är själv ingen fan av wago för någon ledningsstorlek). Men eftersom det väl knappas finns 6mm2 FK så är den väl godkänd för RK i den dimensionen eller? Och om ni inte föredrar den vad använder ni i så fall?
 
www.kjell.com art.nr 37397


Men wago 222 är bra i dosor mm, men dock lite dyrare.
 
el_richard skrev:
skarva inkommande i en mätartavla, central.

eller belysning i mark, eller i en dosa.

Olika ställen olika saker.
OK, du vill inte säga vilka grejjer till vilka ställen? Och har man 6mm2 till så mycket belysning hemma? Eller fattar jag fel.
 
skarva:
I en dosa = plintar i dosan.

central = u-båtar, eller din-monterade plintar.

Skarva en kabel i mark = Presshylsa och krympslang
 
jag annvänder själv inte wago men tippsa bara att den klara 6mm2.

Stora sockebitar annvänds till bla gatljus så sök på det eller nått :)
 
jag är inte nån fan av RK i centraler egentligen, tycker den är för mjuk, jag har sett FK i den dimensionen men den verkar inte va så vanlig. helst skulle jag vilja koppla central med EK då det skulle se fint och prydligt ut!
 
electrocuted skrev:
jag är inte nån fan av RK i centraler egentligen, tycker den är för mjuk, jag har sett FK i den dimensionen men den verkar inte va så vanlig. helst skulle jag vilja koppla central med EK då det skulle se fint och prydligt ut!
Det är du nog ganska ensam om, men så är du ju inte elektriker heller ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.