En fundering över hur trallen skall läggas. När jag byggde altanen lade jag trallen som både ledsna och glada gubbar. Jag lade helt enkelt finaste sidan uppåt. Nu ska jag bygga ut och tänkte att man kanske skulle lägga alla likadant. Vilket blir bäst eller finns det något "rätt" håll?
 
Nu har du öppnat Pandoras ask!
 
  • Gilla
cust3000 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Nu har du öppnat Pandoras ask!
I år igen ;-)
 
Fortsätt med fina sidan upp.
 
subtilis
Nimajneb skrev:
Fortsätt med fina sidan upp.
Är det din personliga åsikt?
 
Ställ dom på högkant så blir alla nöjda och glada :)
 
subtilis skrev:
Är det din personliga åsikt?
Seriöst. Har du inget vettigare för dig än att skriva sådana inlägg? Vad fyller det för funktion? Jag är ingen forumgud som hänger här hela tiden, men har på de få trådar jag läser börjat irritera mig på dina inlägg.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Okej, jag hugger på Pandoras krok! :D Får se vad reaktionen blir...

Jag har fått lära mig att man ska lägga ledsna gubbar med trallvirket, alltså rundningen uppåt. Detta för att regnvatten ska rinna av och ner i springorna, utan att bli stående i dalarna. Kontring någon? :)
 
Sur gubbe.
 
Jag lägger med rillorna uppåt...annars syns dom ju inte.....;)
Är det vanlig trall lägger jag sur gubbe pga dom inte ska vrida sig uppåt när dom torkar......
 
Lägger sur gubbe :( jag med.
 
För vanligt golv gäller ju glada gubbar för årsringarna så att det blir en mjuk kulle på mitten istället för vassa kanter som sticker upp när det torkar. Fast ser man bara till genomskärningen är det ju en ledsen gubbe... :-/

Kärnsidan är ju också tåligare - med trall är ju det iofs mindre självklart eftersom splinten tar åt sig impregneringen bättre...
 
Redigerat:
Kan ju göra såhär oxå, då ser man verkligen alla glada å sura gubbar.
kubb1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde dumt och la finaste sidan upp på brädorna, ångrar det grymt. Syns tydligt efter blöta hur det skulle lagts. Sur gubbe, annars får man bara en massa pölar :(
 
Niteowl skrev:
En fundering över hur trallen skall läggas.
Jag tror att vissa av de "svar" du fått i denna tråd kommer sig av att denna fråga har behandlats rätt flitigt. Ett tips är att använda sökfunktionen och själv försöka värdera alla olika åsikter som finns representerade. Det blir nog tyvärr inte helt lätt att få fram det korrekta svaret, för om jag minns rätt har åsikterna både varit kraftiga och delade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.