Jag har en Nibe 360P Fighter (Fjärrvärme) och en frånluftsvärmepump.
Installatören som även kalibrerade systemet i oktober när vi flyttade in sa att reglagen alltid skall stå fullt öppna för uteluftsintagen. Jag var inet hemma vid kalibreringen men varför finns det ett reglage om de alltid skall stå fullt öppna`? Det drar väldigt kallt från reglagen nu under vintern och således får ju elementen jobba väldigt hårt.

Montören sa att man alltid skall justera värmen för huset på Niben och inte pilla på uteluftsreglagen, dock har jag en liten son som sover i ett rum där det blåser in väldigt kall luft nu under så kalla vinterdagar vi har. Jag förstår om det skal stå fullt öppna under sommaren....

Några förklaringar hur man skall tänka eller åsikter uppskattas.

Tack på förhand,

/Robert
 
Den mängd luft som går ut måste komma in nånstans.Du kan ju minska en del hos lillgrabben för att minska obehaget hos honom och låta det komma in desto mer nånannanstans men elementen får totalt sett jobba lika mycket för att värma upp den inkommande luften. Frånluftsvärmepumpen har fullt upp med att göra varmvatten och minskar du luftintaget minskar du utsuget och i förlängningen pumpens möjlighet att göra varmvatten. Ingenting är perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.