Hej, hoppas det finns lite erfarenhet att hämta här. Har en Automover 430X och åskan slog ned i grannens trädgård nyligen.
Klipparen stod avstängd på en niyta efter tidigare klippning 90 min.
Laddstationen visade sig vara stendöd när jag bar tillbaka till huvudytan. Köpte en ny trafo och Laddaren lyser med fast grönt sken.
När jag skall starta laddaren så den skall gå på huvudyta igen ( och pga timer åka tillbaka till laddaren så säger den ”ingen kontakt med slingkabeln”
Lampan lyser helt grönt
Ohmade slingan till ca 7ohm.
Provade att byta så att guide och ena begränsninghalvan var inkopplade som slinga,
likadant med andra halvan och guideslinga. alltid grönt fast sken.
Provade tillslut ca 5 m annan kabel som begränsningsslinga med klipparen i mitten, då funkade allt som vanligt, roboten åkte in i laddstationen.
Är det slingan det är fel på fastän lampor och ohm verkar ok? Varför funkar det då inte när jag kör halva slingan???

Jag provade att byta slingsignal när jag hade 5m slingan, det funkade att byta och sedan bytte ag tillbaka till trädgårdens slinga, samma fel igen.

Någon som haft samna fel och kom på vad det var? Det bör ju kommit av åskan.

OBS kopplar jag bort en av slingans ändar lyser det blått och indikerar avbrott på slingan
så ledlampan verkar funka.

mvh
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Risken är att åskan har skadad kretskortet i laddaren.
När du gjorde testslingan, där klipparen fungerade, hade du då även en guidekabel ansluten?

Du kan kolla hur klipparen uppfattar signalen genom lång tryck på 0, och välja loop och A-signal.
Signalvärdena ska innanför slingan vara positiva, utanför negativa. Värdena varierar beroende på avstånd till slingan.
 
Det är främst drivstegen till slingan som är utsatta.
 
E etompau skrev:
Risken är att åskan har skadad kretskortet i laddaren.
När du gjorde testslingan, där klipparen fungerade, hade du då även en guidekabel ansluten?

Du kan kolla hur klipparen uppfattar signalen genom lång tryck på 0, och välja loop och A-signal.
Signalvärdena ska innanför slingan vara positiva, utanför negativa. Värdena varierar beroende på avstånd till slingan.
tack för input! ev hade jag guidekabeln från trädgårdsslingan ansluten i laddaren.
ingen guide till testslingan iaf
 
D Daniel 109 skrev:
Det är främst drivstegen till slingan som är utsatta.
drivstegen är det ngt som hör till kretskortet i laddaren?
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Jag har bara praktisk erfarenhet av basenheten från Biltemas första generation. Där var det en transistor som gick sönder. Det var en ganska lätt reparation om man visste vad som behövde bytas.
 
  • Gilla
hempularn73
  • Laddar…
H hempularn73 skrev:
tack för input! ev hade jag guidekabeln från trädgårdsslingan ansluten i laddaren.
ingen guide till testslingan iaf
Testa med att koppla in guidekabeln även till testslingan och se hur klipparen beter sig inom området.
 
Testade idag med en längre tillfällig ”test slinga” och när diametern blev större nä 6-7 m så tappades signalen, så det är nog något på kortet som spökar. Beställer hem ett nytt.
 
Nytt kort löste problemet om någon annan letar här efter liknande fel. Man måste dock skapa ny signal när kortet är bytt.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.