Villa byggd av Annebergs hus 1975 i Norra Halland (ca 2 km från havet) svarta betongplattor.

Nu är det dags att lägga om taket. Det är en 1,5 plans villa med 45 graders taklutning (med takkupa, skorsten, vetilationshuv, avloppsluftare och takfönster som största utmaningar).

Det är paralleltak och det finns tillgång till kattvind på ena sidan. Åtkomst till kattvind på andra sidan samt nock finns inte. Vägghöjden på övervåningen är ca 115 cm och paralleltakslängden är ca 170 cm invändigt.

Frågeställningarna rör dock primärt luftspalten mellan isoleringen och råsponten och hur gammal en isolering kan vara innan man skall byta den.

Upplägget verkar vara innervägg av något slag. Sedan någon plast. Därefter en isolering som är inklädd i ngt slags papp ca 16 cm tjock. Och därefter råspont. Så ganska tunt skulle man nog kunna säga.

Man kan notera att det finns ingen vindskiva.

På samtliga ställen som jag kommer åt (mellan 9 stycken takstolar) så får jag in en hand utan motstånd mellan isolering och råspont. Det finns även lite manövreringsutrymme för fingrarna. Jag får väl in handen 40-50 cm ungefär och det känns hyfsat likvärdigt hela den vägen.

Jag har ocskå testat på 18 ställen att köra up en tvärställd tvärställd tumstuck (1,7) cm hela vägen upp. På 17 ställen går det bra och på ett ställe tar det emot förmodligen nära nocken.

Kan notera att papplagret runt isoleringen är poröst och lätt går sönder.

Summa summarum det verkar finnas en luftspalt (man kan känna draget lite) på kanske 2 cm om än lokalt mindre. Samtidigt är isoleringen tunn vilket torde indikera att luftspalten kanske är relativt varm och yttertaket inte heller blir så kallt. Men att det då det är kallare ute att man får lite hjälp med ventilationen utav termiken. Men nu spekulerar jag lite.

Nu till frågeställningarna:

  1. Finns det något som jag borde passa på att göra när taket skall läggas om? Jag har tanken om att ta upp råsponten på ett eller två ställen. Framförallt där solceller skall sitta för att se om jag fått någon påverkan under råsponten. Sedan funderar jag på att även göra det på takkupan och i trapphuset för där har man ju ingen insyn heller. Samtidigt så vet jag inte vad jag skall göra med resultatet jag får. Om råsponten är svart på undersidan t.ex. skall man då göra någon större åtgärd? Är det ens ett problem?

    Tankar?
  2. En annan tanke som har slagit mig är att ta upp råsponten på överdelen av parallelltaket och skicka ner en vindskiva mellan isolering och råspont och därefter skicka ner några läkter mellan vindskivan och råsponten. Dock är det inte riktigt någon takläggare som nappar på den idén då det antingen inte är enligt byggnormer eller att det inte gör ngn skillnad. Vissa säger också att även om det skule vara lite svart under så spelar det ingen roll så länge det inte är rötet. Min egna tanke är ju att man kanske pressar ihop isoleringen lite och den på så sätt blir lite sämre och att man blir av med 3-4 mm luftspaltsutrymme.

    Tankar?
  3. Finns det ett läge där man borde byta isolering och råspont. Huset är 50 år men samtidigt så ser ju råsponten från vad jag kan se ok ut men jag kan ju så klart inte se i parallelltaken. Jag kan inte bedöma vad det är för isolering (ni kanske ser på bilderna).

    Tankar?

  1. Vissa takläggare förespråkar mögelstopper. Men jag är ytterst skeptisk. Tycker mig inte heller kunna hitta något starkt fog för detta.

Tankar?
 
  • Bild på gammal husisolering med synlig råspont och en möjlig luftspalt, som illustrerar frågor om takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett tak med synlig råspont, isolering och takstolar i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som kontrollerar luftspalten mellan råspont och isolering i takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person undersöker isolering och råspont i takkonstruktion, synligt poröst papperslager och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad isolering och råspont i en takkonstruktion, med synligt mörkt område och trasig pappbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändra inte i en fungerande konstruktion om du inte planerar att isolera vinden mer, felfri isolering skulle jag inte byta.
 
  • Gilla
TheVoleFX och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ändra inte i en fungerande konstruktion om du inte planerar att isolera vinden mer, felfri isolering skulle jag inte byta.
Bedömmer du att man principiellt också skall undvika en förstärkning av luftspalten genom att lägga till en vindskyddsskiva och skjuta in läktar mellan vindskyddsskivan och råsponten?

Jag är lite färgad av vad besiktningsmannen skrev i överlåtelsebesiktningen att "Luftspalten i sidovindarna mot nockvinden bedöms vara lokalt tilltäppta". Och mitt egna test ger ju honom i ngn mån rätt att det på ett ställe var något som tog emot. Men den store lejonparten av det åtkomliga taket så var det ju inte lokalt tilltäppt. Så det är ju en liten slarvig beskrivning då luftspalten är bättre än vad han indikerade.

Det blir ju en fråga om taktik här.

1) Inte göra något när taket läggs om
2) Ta upp en lucka där det tog emot + 2 ytterligare stickprov. Vid dålig luftspalt kanske lägga in en läkt för att förstärka lufftspalten lokalt.
3) Förstärka luftspaltens funktion överallt genom att skjuta in vindskyddsskiva och läkter. Skulle gissa på att det här alternativet kostar ngnstans 15-30k extra.

Och egentligen är det två huvudfrågor:
Vilket är den rimligaste approachen?
och
Finns det någon risk med alternativ 3 annat än man riskerar att kasta pengar i sjön?
 
TheVoleFX TheVoleFX skrev:
Bedömmer du att man principiellt också skall undvika en förstärkning av luftspalten genom att lägga till en vindskyddsskiva och skjuta in läktar mellan vindskyddsskivan och råsponten?

1) Inte göra något när taket läggs om

3) Förstärka luftspaltens funktion överallt genom att skjuta in vindskyddsskiva och läkter. Skulle gissa på att det här alternativet kostar ngnstans 15-30k extra.
Att skapa en luftspalt mellan råspont och isolering är ju bra, men alt 3) är ju så orimligt dyrt så jag föreslår att du väljer 1) om du själv inte kan skapa luftspalt på en helg för mindre än 5000kr.
 
Bara för uppföljnings skull. Att förstärka luftspalt kostar 37k i mitt fall från takläggare som i övrigt ligger bra i pris. Så det var lite mer än vad jag trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.