Hej alla

Jag behöver hjälp med hur jag skall räkna volymen på mitt värmesystem. Jag anser att jag har ett alldeles förlitet expantionskärl idag (18L).

Huset är gammalt och stort, 350m2, och radiatorerna är blandade gamla och mindre gamla. Enligt trådar här på forumet har jag funnit tabeller på de som är mindre gamla och räknat på det men det är mina äldre jag inte hittar någon hjälp för. Jag bifogar en bild så ni ser.

Sen är frågan om jag skall räkna med den vattenmängd som pannan har eller inte? Rören är blandade storlekar men äldre av järn så det blir svårt att räkna på.

Det jag vet är att jag har 23 st radiatorer totalt och pannan har 185L vatten.

BILDER
Radiatorn på ben har måtten 75x105x20 och det väggjängda 58x100x200.
 
  • Äldre vit gjutjärnsradiator i ett hushörn med synliga anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit stående radiator med termostatventil mot tegelvägg, vid ett schackrutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för värmekälla?
 
useless useless skrev:
Vad är det för värmekälla?
Pellets
 
Varför två trådar med samma fråga?
 
useless useless skrev:
Varför två trådar med samma fråga?
Klumpiga fingrar...
 
S
Jag har ett likvärdigt hus, 340 m2, 24 raddar och panna med ackumulator 570 liter. Det klarar sig med ett öppet kärl på 50 liter.
Räkna 10 liter per radiator med rör + panna 185 liter. Kärlstorlek blir 5% vid öppet kärl och 10% vid slutet kärl.
Avrunda uppåt.
 
10 % av total volymen mellan tumme och pekfingret ska ett kärl ha för att arbetat bra, i ditt fall först 185L = 18 liter + övrig installation, skulle tro att du klarar dig bra 150 L ,kan tyckas stort men bättre större än på gränsen, då jobbar det kärlet mycket bättre.
 
Efter att läst vad ni skriver är mitt kärl på tok förlitet. Vad är det största problemet med det?
 
S Sebastian_21 skrev:
Efter att läst vad ni skriver är mitt kärl på tok förlitet. Vad är det största problemet med det?
Om kärlet är för litet så kan det inte ta upp vattnets volymändringar i förhållande till temperaturen. Det märks genom att trycket varierar kraftigt mellan sommar och vinter. Säkerhetsventilen kan öppna när systemet är varmt, och så får man fylla på när systemet är kallare.
 
L lordi skrev:
Om kärlet är för litet så kan det inte ta upp vattnets volymändringar i förhållande till temperaturen. Det märks genom att trycket varierar kraftigt mellan sommar och vinter. Säkerhetsventilen kan öppna när systemet är varmt, och så får man fylla på när systemet är kallare.
Om den tryckförändringen inte kan ske som det skall. Kan det påverka värmetillförseln då?
 
S Sebastian_21 skrev:
Om den tryckförändringen inte kan ske som det skall. Kan det påverka värmetillförseln då?
Ja, om trycket blir för lågt, så kanske det inte blir cirkulation i systemets högpunkter, annars påverkar det inte.
Om det är 5 meter till högsta punkten i systemet, så ska du ha ca 0.8 bars förtryck (0,5+0.3), och ca 1 bars vattentryck
 
Skulle gissa på 10 meter eller mer från källare till högsta punkten. Ett annat bekymmer är att rören till värmesystemet längst upp är gamla järnrör som mäter 50mm i diameter.

Det lilla 18L kärlet ligger på 1.3 bar ca.
 
S Sebastian_21 skrev:
Skulle gissa på 10 meter eller mer från källare till högsta punkten. Ett annat bekymmer är att rören till värmesystemet längst upp är gamla järnrör som mäter 50mm i diameter.

Det lilla 18L kärlet ligger på 1.3 bar ca.
Det låter helt klart som att kärlet är för litet. Du har rätt mycket vatten i systemet med de grova rördimensionerna.
Har du haft driftproblem?
 
Just nu har jag svårt att få upp värmen. Vattnet i pannan pendlar mellan 48 och 74 grader. Känns som elementen längst upp och längst bort är kallare än de andra och jag gissar att returen är kallare än den skall.

Jag vet att expantionskärlet är litet så jag kollar om detta kan vara boven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.