Hej,

Jag skall sänka mitt tak i hallen & sätta spottar. Ett rum har vanligtvis 4st väggar, så också i detta fall, men 2 är betong och 2 är gips. De båda gips väggarna är uppsatta av den tidigare ägaren så jag vet inte hur han tänkt eller gjort.
Har satt upp reglar 45x95 på båda betong väggarna och skulle sen fästa reglar i vägg reglarna..... som visade sig vara av annat mtrl än trä. Kan vara stål reglar men kan också vara vattenrör.
Min fråga nu då:
Skall jag istället fästa reglarna med vikeljärn i taket som är av lättbetong och i så fall HUR?

eller:

Skall jag fästa med molly plugg eller annat direkt i gipset?

För info kan jag säga att det skall vara Huntonit tak & inte gips i taket sen.

Jätte tacksam för svar

Blåbär med tummen mitt i näven!!
 
Fäst reglarna i taket istället då. Det finns ju plugg för lättbetong så det borde väl gå .
 
Fein skrev:
Fäst reglarna i taket istället då. Det finns ju plugg för lättbetong så det borde väl gå .
Är det speciella plugg till lätt betong?
 
det finns speciella plugg för nästan allt. :) men så finns det universella också...de kan fungera mer eller mindre bra beroende på t.ex materialet som ska pluggas.
 
Nu har inte jag stenkoll på de olika typer av betong, men jag har sett att det finns speciella plugg för lättbetong. Tror att den betongen är lite mer porös så man behöver en plugg som har lite grövre "hullingar". Men jag kan ha helt fel här.
 
Fein skrev:
Nu har inte jag stenkoll på de olika typer av betong, men jag har sett att det finns speciella plugg för lättbetong. Tror att den betongen är lite mer porös så man behöver en plugg som har lite grövre "hullingar". Men jag kan ha helt fel här.
Nu har jag kollat detta & det finns plugg till lättbetong...MEN den minsta är 50mm lång. Mitt tak är nog inte så tjockt??

Någon som vet om det finns ngt std mått på lätt betong tak. Jag tror att mitt kan vara 10-20mm tjockt.

Känner att jag kört fast här nu?

HJÄLP!!!!!
 
vad är det över taket då?
 
Det var ju inte tjockt, vad baserar du det på? har du provborrat eller, är du säker på att det inte är nåt annat då?
 
Fein skrev:
Det var ju inte tjockt, vad baserar du det på? har du provborrat eller, är du säker på att det inte är nåt annat då?
Ja, jag har prov borrat. Skulle sätta upp taklampa när vi flyttade in.
Betong jobbigt i början och sen släppte det när man var igenom. Därför drar jag slutsatsen över att det inte är ngt bakom/över.

Vad finns det för mtrl som är 1-2 cm tjockt, betong liknande som inte är lättbetong. Huset är byggt 1979 om det kan vara till ngn hjälp.

Tacksam för svar.

// Micke
 
om det är som du säger att det är ihåligt bakom(eller?)så kan du kanske använda molly motsvarande i taket.

bor du i villa eller lgh?
 
Fein skrev:
om det är som du säger att det är ihåligt bakom(eller?)så kan du kanske använda molly motsvarande i taket.

bor du i villa eller lgh?
Det är radhus lgh. Varför undrar du detta?
Du menar att jag skall fästa ngn typ av vinkeljärn med molly då eller?
 
Jag undrar vad som finns på andra sidan ditt innertak. är det en annan lägenhet eller en övervåning? Jag tycker det verkar märkligt med 10-20mm betongtak det låter ju mer som nån form av skiva.
och är det en skiva kan du ju tex fästa med nån form av skivplugg, antingen med vinklar eller rakt igenom beroende på vad du hittar.

Nej, jag vet inte om jag kan bidra med nån vettig info mer, då jag inte har en aning om vad du har för tak.

Lycka till
 
Fein skrev:
Jag undrar vad som finns på andra sidan ditt innertak. är det en annan lägenhet eller en övervåning? Jag tycker det verkar märkligt med 10-20mm betongtak det låter ju mer som nån form av skiva.
och är det en skiva kan du ju tex fästa med nån form av skivplugg, antingen med vinklar eller rakt igenom beroende på vad du hittar.

Nej, jag vet inte om jag kan bidra med nån vettig info mer, då jag inte har en aning om vad du har för tak.

Lycka till

Jag hade precis hemma en kompis som är hyfsat bra på det mesta. Han har nu också knackat på taket och är även han fundersam vad det är för tak. Betong är det men mer vet han inte.
Hur som helst så gav han mig ett alternativ med reglingen och hur jag skall fästa dessa i vägen. Får se om det löser sig.

Tack så hemskt mycket för hjälpen FEIN .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.