Den här "altanen" skall rivas och ersättas med en ny i samma storlek. I framkant så vilar reglarna på trappan men min fundering är hur jag skall fästa reglarna i bakkant (mot husväggen till vänster i bild).

De nuvarande reglarna går in i husväggen men det är en lösning som jag inte gillar eftersom fukt från altanen drar in i husväggen.

Dom alternativ jag kan komma på är:
1. Borra ner två stolpskor i berget + stolpar och sedan sätta reglarna på dessa.
2. Sätta en bärlina på husgrunden (leca). Problemet är att det blir lite för lågt.
3. Skruva fast kortsidans regel i fasaden. Fasaden sitter på husets stomme som är stående plank.
4. Skruva fast balkskor på fasaden och lägga reglarna i dessa.

Vad tror ni blir bäst - eller har ni något annat förslag?

altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker bästa lösningen är att skruva bärlinan utanpå läkten så har vattnet fri väg på båda sidor.
 
Det är en bra åsikt - att se till att det inte ställer sig vatten utmed husväggen.

Jag är inte helt säker på den exakta benämningen men någon bärlina får jag inte plats med på träväggen. Däremot kan jag ju skruva kortsidans regel i väggen (alternativ 3) men jag funderar på om det verkligen blir stabilare än att ta alternativ 4. Det är trots allt bara två längstgående reglar som behövs.
 
Svårt att ge ett svar om man inte vet vad du kan skruva i på väggen till vänster. Bärlina väljer du om du inte har en tillräcklig bred bakomliggande väggregel eller syll att skruva en balksko i. Som Larsbj skriver - se till att få distans till väggen.
 
Jätteenkelt! Du har ju tydligen ett berg under altanen. Borra ner stolphållare i berget så har du en altan som inte rör sig och som håller i åtminstone en vecka. OBS en vecka var ett skämt.
 
#3: en bärlina måste inte ligga under bjälkarna. Bärlinan och bjälkarna kan ligga i samma plan.
Den där konstruktionen är så liten så du kan spika ihop den utanför och sedan skruva fast ramen i husväggen.
 
titanium skrev:
Svårt att ge ett svar om man inte vet vad du kan skruva i på väggen till vänster.
Innifrån består väggen av:
1. Stående plank: c:a 100 mm
2. Luftspalt: 30 mm
3. Panel: 22 mm
4. Lockläckt: 16 mm

Det lutar åt att jag utan drar fast en bärlina utanpå detta. Det ligger en ganska rejäl spikläkt precis på rätt höjd som jag kan dra en rad med skruvar igenom. Sedan fäster jag bjälkarna i samma plan som bärlinan.

Fransk skruv i rätt längd + fyrkantsbricka är väl det man skall använda?
 
Fransk skruv och fyrkantsbricka fungerar.
Försänkt skruv fungerar det med.
Kullrig skalle med.

Bara längd och tjocklek möter kraven så att den bär lasten och skruven når in i stommen, vilket är stående plank för din del.
Jag hade kört med 45+16+22+30+planken, så kanske 8x150mm eller så, lite beroende på tjockleken på dina plank i väggen.

Fäst bärlinan tillfälligt och förborra, dra sedan i skruven.
 
Jag tänkte uppdatera tråden med resultatet nu när det blivit klart.

Jag drog fast bärlinan i väggen med 160 mm franska och använde distanser av tryckt virke mot väggen. För att vara säker på att inte få stående vatten eller bös mot väggen så kapade jag lockläckten och lade dit en plåt som leder ut vattnet på altanen (syns på sista bilden).

altan_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan byggde jag regelverket utifrån detta och satte dit stolparna (2½ st till denna jättealtan!).
altan_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trallen på plats.
altan_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Snickarglädjen till räcket är ett mönster som gått i arv från min morfars bror.
altan_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hazelblade och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.