Hej forumvänner!
Jag skall försöka mig på att göra en hylla till barnrummet som är inspirerad av det här "trädet. Dock med en annorlunda form.
Idén med de utstående hyllplanen blir dock ungefär samma och jag undrar nu hur jag skall få fast dem på ett stadigt och bra sätt i den bakre skivan? Det ser ut att bära varandra en del och det kan man kanske lösa med kexning? Det är mest placeringen och fastsättningen i den bakre skivan som jag inte begriper mig på. Svårt att måtta skruvar bakifrån in i hyllplanen tänker jag..

Tacksam för alla tips jag kan få.

Som ni hör så har jag verkligen inte svart bälte i möbelsnickeri :)

Mathy-by-Bols-Library-Tree-in-Green-728x546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva bakifrån är väl inga problem. Rita ut på framsidan vart hyllorna kommer. Ta bort hyllorna och borra med ett litet borr vart hålen ska vara. Sen bara skruva i dom hålen från baksidan.
 
Det är så klart så man skall göra! Jag sätter på mig dumstruten och jobbar vidare :)
Tack för hjälpen!
 
Har du ingen kexmaskin så är det ju skruv + lim som funkar bäst.
 
Det har jag inte. Men jag kan ju alltid hävda att det är nödvändigt för att genomföra projektet.. ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tänk på att om du bygger i MDF så spricker den mycket lätt när man skruvar från sidan. Det är viktigt att förborra ordentligt. SPAX har en speciell MDF skruv som skall vara mycket bra men jag har inte lyckats hitta den på mina vanliga inköpsställen i SE eller UK.(http://www.spax.com/en/handymen/screw-finder/products/solutions/spax-mdf-screw)

Det näst bästa lär vara att använda kopplingsskruv/möbelskruv som går att hitta lite varstans, t.ex:
http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsskruv/11-1336-50
Till den vanligaste storleken skall man förborra med 5 mm till gängorna och 7 mm till skallen. Se till att du borrar för hela skruvens längd. I spånskiva vet jag att denna fungerar utmärkt men jag har inte själv haft anledning att prova den i MDF ännu. Nästa gång det blir aktuellt så kommer jag att prova med denna.
 
jac skrev:
Det näst bästa lär vara att använda kopplingsskruv/möbelskruv som går att hitta lite varstans, t.ex:
[länk]
Till den vanligaste storleken skall man förborra med 5 mm till gängorna och 7 mm till skallen. Se till att du borrar för hela skruvens längd. I spånskiva vet jag att denna fungerar utmärkt men jag har inte själv haft anledning att prova den i MDF ännu. Nästa gång det blir aktuellt så kommer jag att prova med denna.
Har testat! Fungerar utmärkt! 👍
Blir den lösningen nästa gång med!
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
MDF-M-skruven verkar smidig och kräva mindre förborrande, skall försöka leta reda på den. Kopplingsskruven är annars stadig så det får bli plan b.
 
lim o mindre plugg/kex på utvalda ställen kanske..

Beror också på lite hur du tänkt konstruera den i slutänden.. med själva hyllplanen... kommer de gå omlott så att vissa delar sträcker sig över "hela trädet" eller ska du göra varje ruta var för sig? om de sitter lite mer omlott (insågade/ihoppusslade) så hjälper de ju till att ta upp lite vikt också.. gör du varje "hylla/ruta" för sig så antar jag att den kanske bär lite mindre vikt i sig.. och kräver lite mer fästning (fler pluggar/kex)..

Är definitivt ingen snickare.. har inte ens bälte till att hålla upp byxorna.. :rolleyes: men det var bara en tanke :)

Lycka till mvh Sandra
 
Jag var tvungen att gräva lite i forumet och SPAX M skruvar verkar inte helt lätta att hitta. Förr fanns de tydligen på Axminster men inte nu längre. Du verkar bo i Stockholm så då kanske Fredells kan vara värt att kolla. Enligt detta inlägg från 2011 så fanns de där då:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-skruvar-till-mdf.html?perpage=15#post1328176
Någonstans såg jag också att någon skrev att de fanns på Flinks.

EDIT:
Jodå, där var den: http://www.flinks.se/#!m=v&l=312625&pg=1&p=70069&r=1090887
 
Exakt hur hyllplanen skall sitta vet jag inte, men ganska likt som på bilden tror jag. De horisontella planen skall iaf hängas/bäras upp av vertikala som kan ta mer last.

Fredells har ett bra sortiment så där skall jag kolla först!

Tack för alla snabba och bra svar! Jag skall försöka återkoppla i en byggtråd så småningom.
 
På flinks kan man handla som privat person och dom har ganska stort sortiment.

Pär
 
Spax M har jag köpt hos Sandbergs Järn på Kammakargatan 18 i centrala Stockholm.
 
Nu är jag själv nybörjare inom snickeri men kex är inte det mest hållbara för de momentkrafter som en sån hylla utsetts för. Jag har själv experimenterat med liknande lösningar. Har provat dessa varianter:

- Fräst ett spår i stommen motsv hyllplanets höjd. Har sedan skruvat genom hyllplanet bakifrån. Var noga med att förborra samt använda skruv som inte är gängad hela vägen. Har självklart limmat. Du måste ha en fräs för att det ska funka. Frässpåret tar belastningen och skruven drar hyllan in mot spåret.

- Kör med träpluggar. Man kan köpa borrjigg på Fredells samt träpluggar. Försök att köra så långa som möjligt samt självklart lim. Kör ganska många pluggar per hyllplan. Jag skulle även köra skruv för att dra hyllan mot stommen.
Det kan bli en riktigt stark fog om man får till det.

Kolla här för en jämförelse av plugg och kex: https://www.youtube.com/watch?v=U8orGoPpWl8

Det viktiga är även materialet. Alla som fogat ihop IKEA-möbler vet att pluggar känns vekt men det beror på det billiga spånmaterialet de använder.
 
Tänkte att jag skulle återkoppla med en bild på hur det gick :)
Hyllplanen blev bara 150mm djupa och med enbart Spax-M-skruv bakifrån blev det riktigt stadigt!
Hyllan är gjord i svart Valchromat som sedan oljades.

Ursäkta den knackiga bildkvaliteten..

IMG_20150114_180814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.