L
Jag skall i sommar bygga trädäck istället för vår uteplats av sten. Fick förslaget att lägga reglarna på befintlig sten och fästa dem i huset. Tanken är sedan låta altanen hänga ut något längre än vad stenläggningen varit. Mitt problem blir nu att steget upp på altanen blir för stort. Jag behöver därför ett trappsteg upp på altanen runt hela konstruktionen.

Min in fråga blir därför hur skall jag bygga den, hur skall den fästas?

Har skickar med en bild på hur min konstruktion ser ut från sidan. Har även tagit en bild från nätet för att försöka visa hur jag menar med trappan. Bilden har dock sten under, vår trappa kommer att vara ut mot gräsmattan.
 
  • image.jpg
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste antingen gjuta plintar eller lägga plattor som underlag för vagnstycken till trappan. Vad du väljer beror på hur bärigheten ser ut på marken nedanför altanen.
Att hänga trappan i den utstickande delen på altanen verkar vara en onödigt krånglig konstruktion.
 
Eftersom det är en konstruktion som förutom att den är fäst i huset flyter helt och hållet skulle det kunna vara att föredra plattor på mark att ställa trappan på istället för att den sitter fast i plintar. Då kan faktiskt trappan röra sig lite utan att nåt går sönder eller börjar luta. Om altanen har några meters djup så kan det bli rätt mycket rörelse det handlar om.

Alternativt kan trappsteget göras helt fritt från altanen så den kan röra sig hur mycket den vill utan att trappan påverkas men det låter också som en rätt krånglig konstruktion.
 
L
Tack för hjälpen. Jag tror jag kör på stenar under. Har massor över så det blir nog bra.

En följdfråga på detta. Hur bygger man enklast på en trappa. Hur skall den fästas och hur skall jag få den i vinkel osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.