Hej. Vi har nyligen köpt ett hus från -38. I källaren finns det ett rum som tidigare har varit ett garage. Den förre ägaren murade igen källarporten och reglade upp och isolerade rummet invändigt. Vi rev bort all inredning eftersom den var ganska rutten. Tre av väggarna är putsade och ser helt ok ut, men öppning där porten tidigare fanns var helt utan puts.

Jag har aldrig putsat tidigare, men jag gjorde ett försök. Jag använde putsbruk M, men eftersom jag inte blötte väggen innan, så stelnade putsen nästan omedelbart när jag lade på den. Resultatet blev kort sagt inget vidare. Jag gjorde ett nytt försök med putsbruk C, och den här gången blötte jag väggen innan jag lade på putsen. Det blev bättre, men inte bra. Så här i efterhand har jag förstått att jag borde ha använt en lång bräda för att jämna till putsen.

Så här ser väggen ut nu:
wall1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur bör jag göra för att få ordning på väggen? Den behöver inte bli slät som en barnrumpa. Det duger om den ser ut som övriga väggar:
wall2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi planerar bara att måla väggarna med någon lämplig diffusionsfärg.
 
S
se det där som grundning.
läge på nytt. vattna först och mera puts sen.

du skulle fuktat först. slammat. sen på med puts
 
parper skrev:
Du borde ha använt en putsbräda..tex denna [länk]

Kört med cirkelrörelser efter du hade dragit på putsbruket, både direckt och lite senare då det hade stelnat lite granna..
Blir det bättre om jag använder en längre bräda? Jag har sett att Bauhaus har rejält långa (1 m) brädor.
 
Tja, jag är ju inte proffs heller men den erfarenheten jag har (har fått hjälp av en murare) så kör han med liten bräda. Är säkert upp till var och en men när jag har kört så tycker jag att den lilla putsbrädan är mer hanterbar.

Ytan kommer att bli väldigt fin och jämn när du har gått över med putsbrädan.
Fördelen med den långa då är väll att du får en större yta jämn på engång samt att du kanske få en totalt sett jämnare vägg.. Men man måste ha erfarenhet för att det skall bli väldigtsnyggt.
Fast min åsikt på källarväggar är att de gärna får bölja lite då de ser lite mer levande ut.
Dock så skall ju putsen vara jämn och fin.

Putsbruk M har jag knappt hör om, A,B,C är ju lite vanligare. Jag har ju kört med C bruk då det är ett kalkcement baserat bruk som är hyffsat bra och billigt.
Du kan ju även använda gipsbruk(Kanske kallas M bruk ?), lite dyrare men mycket lättare att jobba med.

I allafall så när jag har jobbat med C bruket brukar det vara rätt så löst och det stelnar inte på direkten som du beskrev det.
/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.