Jag har installerat garderobsdörrar som består av 4 ganska smala dörrblad (ca 25-30 cm breda och 200-210 cm höga), där två dras åt vänster och två åt höger när man öppnar.

Hur skall man placera handtagen (jag har assymetriska handtag som kommer att monteras med lite olika vridningar)?

handtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att förenkla öppningen bör de sitta nära mitten av respektive par av dörrblad, och jag lutar åt att sätta dem på de två mittersta dörrbladen ca 100 cm ovan golvet, typ 3 cm från skarven till respektive yttre dörrblad.

Tänker jag rätt?

garderobsdörr2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • garderobsdörr1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ija19
  • Laddar…
harry73
Ytterpanelen, nära mittskarven. Det har vi i alla fall.
 
Ja, alltid i det yttre dörrbladet då det är stadigare och enklare kan "dra" den inre dörren. Det är alltid svårare att "knuffa"...
 
När jag googlar på bi-fold wardrobe doors kommer det nästan bara upp bilder på dörrar med handtagen på de mittersta dörrarna.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den här sidan som är helst ägnad åt frågan hävdar man att det är svårare att stänga dörrarna om handtagen sitter på de yttre dörrarna:
http://www.naturalhandyman.com/iip/infdoor/infdoor8.html

Vad är snyggast? Posta gärna bilder på hur era dörrar ser ut.
 
PS vilket system har ni, jag velade länge mellan gångjärn kombinerat med support-/ledarm och pivotpinnar kombinerat med skena i taket (men ej vid golvet) och endast gångjärn mellan respektive yttre och mittersta dörr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.