Jag har tidigare använt kniv för att kapa manteln men tycker att det är lätt hänt att skada isoleringen på ledarna. Hur gör ni?
 

Bästa svaret

Brottanvisning med en vanlig kniv, lite bryt och sedan dra av hela ytterskalet.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Samma metodik som elmont, även om det är sällan numer.
 
Kan det skilja sig i kvalitet på kabelns mantel?
Jag körde med brottanvisning med kniv idag och det var väldigt enkelt att bryta manteln utan att jag skar djupt. Tidigare när jag skalat samma sorts kabel har jag haft svårt att få den att brytas och därmed tvingats skära djupare och skadat ledarnas isolering.
Det är inte så kul att lägga en lång jordkabel och sedan missa på sista skalningen.
 
Vavgat Vavgat skrev:
Kan det skilja sig i kvalitet på kabelns mantel?
Jag körde med brottanvisning med kniv idag och det var väldigt enkelt att bryta manteln utan att jag skar djupt. Tidigare när jag skalat samma sorts kabel har jag haft svårt att få den att brytas och därmed tvingats skära djupare och skadat ledarnas isolering.
Det är inte så kul att lägga en lång jordkabel och sedan missa på sista skalningen.
Temperaturen är ganska avgörande. Men visst fabrikatet skiljer sig en del
Brukar alltid test skala kabeln innan jag gör det där jag ska ha snittet.
På senare dagar brukar jag använda tråden som följer med. Då slipper man risken att skära igenom. På andra kablar (ex ekkj, fqkj etc) så brukar det bli ett snitt längs hela kabeln.
 
E elmont skrev:
Brottanvisning med en vanlig kniv, lite bryt och sedan dra av hela ytterskalet.
Jag inbillar mig att det är så proffs gör. De gör det bara. De har känsla för vad de håller på med. Sånna där konstiga ”tänger” i plast (som ser ut som en rymdraket, eller sexleksak) är bara för amatörer som jag som gör det alldeles för sällan för att öva upp den typen av känsla och som tror att man måste ha sån för stt lyckas. Menar verkligen inte att va ironisk i detta fall utan genuint imponerad över skickliga yrkesutövare.
 
Q
Jag skär upp ett spår runt kabel och knäcker av höljet, sen börjar jag skära därifrån med hullingen till kabeländen. Sen bryter man isär och drar av höljet.

om det är kallt kan man värma kabel med gasolbrännare så de blir mjukare.

så här gör man med alla mark lågspänningskablar.
 
  • Hulling för att skära i kabelhöljen, blått handtag med en skarp metallspets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag kan ju tala om att på lite grövre kablar brukar det ligga att "snöre" under manteln som man ska använda vid uppskalning. Man letar reda på "tråden" och drar i änden så skär det av plasten. Men man får i alla fall kapa manteln när man skalat upp kabeln nog långt.
 
För grövre kablar rekommenderas ett verktyg som detta. Men det är sådant som privatperson aldrig kommer i kontakt med.

Avskalningsverktyg för rundkabel upp till 25mm i storlek, märkt KNIPEX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.