Vi har lyckats få en kommunal tomt i Växjö i kommunens tomtkö i ett område vi vill bo i, och vi skulle gärna vilja bygga/flytta till början på nästa sommar, problemet är dock att vi inte har så mycket lösa pengar för handpenning. Vi har inte lyckats få ett möte med banken än (semestertider..), så därför ställer jag en öppen fråga här.

Vi bor idag i villa, köpt för 2.3Mkr, mäklare värderade i veckan och sa att vi åtminstonde utan större problem skulle få tillbaka samma belopp. (Kanske få ut 100-200k över). Vi har lån på 1.9, så här finns nästan 400k i handpenning. Problemet är att vi inte vill sälja huset innan vi har det nya, dvs lägenhet under tiden är inte aktuellt (småbarn).

Vi har kanske 200k i kontanter och kan kanske spara en 100-150k fram till nästa sommar.
Jag har räknat med en total kostnad på 3 500 000kr, där utrymmet för hus och ev garage är 2 700 000kr, resten är tomt och avgifter.

Vår årsinkomst tillsammans ligger på strax över 800k.

Tror ni detta kan vara problem med banken, att de vill att vi sparar något år till eller att vi ska sälja huset innan vi börjar bygga? Vi har alla våra bank-affärer, med lån och försäkringar osv på banken och det är även dom som vi tänkt ska sälja vårt hus.

Dvs, min konkreta fråga egentligen. Hur ska vi göra? Räcker det med en 300 000kr kontant och sen även huset som "säkerhet" för att kunna få ett byggkreditiv och komma igång till våren? Tomten får vi tillträde till i december och den ska också betalas då.

Tack för alla åsikter och kommentarer! (Och för att ni läste igenom allt, blev visst rätt mycket)
 
Redigerat:
Jag tror inte du får några större problem med banken med de inkomsterna, under förutsättning att ekonomin i övrigt är välskött och inte fylld av krediter. I värsta fall borde ni klara av att spara 20-25k/månad för att ge lite marginal i kalkylerna.
 
Ja rent månadskostnadsmässigt är det nog inga problem, och vi kan klara av både nuvarande hus och det nya samtidigt utan att iallfall gå back på det. Det svåra är att få fram "rena" kontanter, men det kanske inte behövs utan är rätt förhandlingsbart när banken ser att det är möjligt i övrigt? Vi vill ju som sagt inte sälja innan vi bygger.

Vi har inga andra lån eller anmärkningar, förrutom att jag har en 130kkr kvar på csn.

(Vår tanke är precis som du skriver att spara 20-25k i månaden fram till vi bygger, men vi vill gärna komma igång till våren)
 
Vi fick ett erbjudande från SBAB på räntefritt lån på handpenningen!
Detta utan krav på att sedan ta bostadslånet från dem.
Sparade oss 18k :)
 
Oj, det är en smart grej. Ska ta det med banken när vi träffar dom!
 
Dlots skrev:
Vi fick ett erbjudande från SBAB på räntefritt lån på handpenningen!
Detta utan krav på att sedan ta bostadslånet från dem.
Sparade oss 18k :)
Det måste varit en ruskigt dyr kåk eller så gjorde ni upp köpet väldigt långt i förväg :)

18k på 3 månader motsvarar ju en kåk för runt 20 mille.
 
Nà, så dyr var den inte..., jag räknade visserligen inte på att få in handpenningen vi får på försäljningen av vår lägenhet...
lånet är på närmare fem månader och jag har inte heller räknat bort de 30% man får tillbaka ;)
 
Lån på 1,9 och ev värde på 2,3 i en osäker marknad , kan bara beklaga
 
Det bör nog inte vara nått problem hos banken med de lönerna, men min erfanenhet säger att det mycket har att göra med vem du har som kontakt på banken, en del är väldigt hjälpsamma.

När jag bestämde mig för att bygga så gjorde vi som så att vi kontaktade mäklaren och drog igång med annonsering osv, under tiden där så reserverade vi en tomt, sen hade vi 3 veckor på oss att bestämma oss om vi ville ha tomten, detta skrev vi på med, 3 dagar senare var lägenheten såld (med sådär 15% förlust...) men nu har vi en tomt, nu i veckan ska vi skicka in bygglovet och när detta är beviljat ska tomten betalas, bygglovet har man även där en viss tid på sig att skicka in, tomten betalar vi med handpenningen från lägenheten och eget kapital.

Så man kan köra igång med ganska mycket gällande bygget innan det börjar kosta pengar och man binder upp sig.
Går ju även göra ett avtal med husleverantören som gör att du köper tomten osv men inte startar bygga förrän du har ett säljkontrakt på huset klart, även där kan du ju lägga 6 månader tillträde.

Själv flyttar jag hem till mina föräldrar under en 3 månaders period där vi står mellan utflytt från lägenhet till att huset är inflyttningsklart, det sparar vi rätt bra på jämfört med att behöva skaffa en tillfällig lägenhet.

Att mäklaren värderar huset till en viss summa är dessvärre inte värt mycket, vår mäklare lovade dyrt och heligt att det inte skulle vara några problem att få tillbaka våra pengar på lägenheten och troligen mer där till, nu slutade det på 15% förlust istället, så vad de säger är ger jag inte mycket för längre.
Var glad om ni går ±0 på det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.