Håller på att slita ned 200 lager tapet i dotterns rum och har nu kommit ned till grunden på en av väggarna. Går det att sätta en lagningstapet rakt på och få det slätt och fint eller behöver vi förbehandla området på något vis först?

50-talshus med lättbetong/puts.
 
  • Renovering, väggar med avskalat tapet, byggspackel, rum under ombyggnation, skrapverktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla skadade väggytor med flagande färg, fukt, mögel och avskalning. Renoveringsbehov framgår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sliten vägg med flagnande färg och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Menar du en renoveringstapet eller något annat när du skriver lagningstapet?
En renoveringstapet kräver att underlaget är rätt slätt eftersom det bara tar upp små ojämnheter. Den där väggen ser ut att vara mer ojämn än vad en vanlig renoveringstapet klarar av så spackling och slipning behövs först.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du en renoveringstapet eller något annat när du skriver lagningstapet?
En renoveringstapet kräver att underlaget är rätt slätt eftersom det bara tar upp små ojämnheter. Den där väggen ser ut att vara mer ojämn än vad en vanlig renoveringstapet klarar av så spackling och slipning behövs först.
Tack. Ja precis jag menar en renoveringstapet. Då får vi sätta igång :)
 
Den variant jag använt vid något tillfälle av ett hårdare slag, tror nästan det var glasfiber stomme skulle utan bekymmer släta ut väggen på bilden.
Kan vara svårt att uppfatta strukturen på bild, men så länge den är jämnskrovlig utan skarpa åsar så ska det fungera.

Man kan slipa bort skarpa "korn" med en väggslip men spackel ska inte behövas.

Dock var det så pass dyrt och tungjobbat att jag nästan skulle föredra att bredspackla och slipa istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.