Hej,
jag är ordförande för en liten förening om ett hus med två ingångar, 17 lägenheter och tre våningar.
Vi har problem med inbrott i källaren som sker tidigare morgnar efter det att tidlåset låst upp ytterdörrarna.

Min tanke är att installera portkodslås på de två ytterdörrarna men ej installera porttelefoner pga kostnaden men jag inser att det finns nackdelar med det.

Hur ser det ut där ni bor och vad rekommenderar ni för lösning?

Jag tror det blir svårt att motivera kostnader över 50-75 000 kr.
 
Vi satte in "knappkodlås" på sex dörrar för en kostnad av 18000+ kronor.

Typ porttelefon fast utan just telefonfunktionen.
/Ennepop
 
Rent spontant, utan erfarenhet av brf, så kanske taggar kan vara smartare än koder. Då de senare lätt kommer på villovägar och att folk glömmer dem etc.
 
Vi försökte få igenom taggar, dyrare lösning tyvärr då man har lite mer avancerat system. Man har större ingångskostnader också.
Men håller med. Taggar förhindrar att ex andra lär sig koden och kommer in.
Finns inte pengarna för ett system med taggar så planera för det och ha dosor som tillåter att man senare konverterar systemet.

/Ennepop
 
RCO har en del ganska enkla lösningar,
Har använt R-COD 500, för att styra körgrindar, kan ha 5 koder som bara funkar efter tid och 3 som fungerar alltid,
Kanske har ni dörrar ner till källaren, då skulle R-FORCE kanske vara ett alternativ?
Har inte provat deras något av deras tagg-saker då vi använder ett annat system med RFID-chip som är löjligt lättkonfigurerat men inte alls anpassat för privatmarknaden.

//J
 
Kan ni inte justera tidlåset så att det öppnas några timmar senare? Eller se till att källaren alltid är låst. Det finns ju gallerdörrar man kan sätta in om det inte finns några låsbara dörrar i dagsläget.
 
Tidlåset är anpassat efter när tidningsbuden kommer och går antar jag, vilket gör att dörrarna öppnas ca 5:00 på morgonen. Man bryter sig in genom kraftiga ståldörrar ner till källaren genom att bryta mellan karm och dörr samt manipulera låscylindern. Det lutar åt att jag besöker en expertbutik och konsulterar dem.
 
Kanske även läge att montera någon form av brytskydd på källardörrna.
 
Jag tycker det låter som att det behövs en rejäl investering i säkerheten i hela BRF, och då blir det nog betydligt dyrare men det kanske det är värt. Det här verkar inte handla om okynnesstölder utan mer eller mindre planerade inbrott. Det skulle inte förvåna mig om man också finns problem med cykelstölder, bilinbrott, stöld av post med eventuellt efterföljande bedrägerier och andra otrevligheter som drar ner marknadsvärdet på bostadsrätterna.

Jag hade börjat med att ta kontakt med försäkringsbolaget för att se vad de säger, men med sikte på en översyn av hela säkerheten. Vad det sen landar i får man väl se men kanske bättre skalskydd, larm, rundor med väktare under en tid, förbättrad belysning etc.
 
I samtal med försäkringbolag så kan även premien justeras efter en översyn och förbättring av säkerheten, de är inte alltid ovilliga på den punkten.
Sedan kan jag tycka att pelpet har rätt..verkar som om TS fråga belyser ett symptom inte själva problematiken.Varför väljer man just denna BRF ?Miljön runt omkring är av betydelse gällande t.ex. täckande buskage, insyn till dörrarna från omkringliggande områden, belysning, dragning av gångvägar med mera. Risk för upptäckt spelar in alltså. Principen kallas CPTED och går ofta på ett enkelt sätt att införliva i även mindre områden och enskilda objekt.
Att bara låsa dörren med nya lås kanske inte är tillräckligt alltså. Bryter de upp "kraftiga ståldörrar" så lär inte portkodlås hjälpa särskilt långt tyvärr om de nu vill in.
Rätt sorts dörrar med rätt brytskydd och upphängningar, kanske en gallergrind till innanför ...Förmodligen krävs lite mer jobb som sagt ....men kan var värt det.
 
Svärmor har portkod där koden byts regelbundet, vartannat år ungefär. Ingen telefon, förstår inte vad det skulle behövas för alal har ju mobiltelefon numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.