Vi har en tomt enligt bifogad bild men vill ha lite tips om hur vi ska lägga huset på den. Vi ska bygga ett 1,5 plans hus med friliggande garage, som ni ser är det endast i det nordöstra hörnet det finns en väg, mot norr ligger grannens tomt, i öster ligger en lekplats, i söder en park och mot väster en liten park och lite längre bort  ligger flera 1,5 plans hus. Tomten ligger inte helt i nord-syd utan är vriden lite. Vår tanke var att lägga huset med entrén i norr och kök, vardagsrum och uteplats mot syd. Sedan lägger vi garaget i den östra delen av tomten. Vi har funderat ett tag på detta och tycker vi har den bästa lösningen men då vi inte byggt hus tidigare tänkte vi fråga någon som kan. Är det dumt att lägga huset med långsidan mot söder? Ska vi byta plats på garaget och huset och få långsidan i västerläge istället? Något annat som vi kan ha glömt?
 
  • tomt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker nog att det "förslag" som ni fått är i det stora hela bra. Självklart kan det bli bättre med små förändringar. ;)

Placeringen är inte helt olik den som vi har valt men det jag saknar på ditt förslag är en vridning av huset. Det du får då är en entré mot nord-öst (ungefär), huset öppnar upp mot vändplanen. De som kommer till er ser entrén redan på håll. Testa att klippa ut huset i rätt skala, sätta det på ungefär samma plats men vrid det medurs mellan 4 till 6 grader.

Garaget gör sig bra där det står tycker jag, det utgör en avgränsning mot lekplatsen. Kanske hade jag lagt det lite längre in på tomten och skapat plats för en Car-Port i framtiden. För denna carport skulle ni kunna ha ett glest staket också mot lekplatsen.

En vridning av huskroppen skapar också en klarare gräns mellan den mer allmänna "framsidan" och familjens privata "baksida".
 
Lite mer info, tomten är helt plan och helt ren, bara ett lager matjord och inget annat. Vad gäller lekplatsen är det en liten lekplats, en sandlåda och en gungställning är nog allt som ryms.
De föreslagna placeringarna är mina handritade, planritningen är helt ren och det finns inga restriktioner på fasadfärg, taklutning mm. Vi ser inga direkta störningsmoment utan vill placera huset och garaget för att nyttja tomten på bästa vis och ha bra uteplatser. Vi vill ha en så stor sammanhängade tomt som möjligt, därför har vi lagt hus och garage i det nordöstra hörnet och sedan koppla dem samman med någon form av portal för att komma in på gården.
Vi är mest oroliga för att placera huset dumt, exempelvis om det sliter mer på huset genom att ha långsidan i söderläge, eller om det blir för varmt sommartid inomhus av samma anledning mm. Annars blir ju någon gavel utsatt och det är kanske inte så kul det heller.
"Tjänar" man på att ha långsidan mot syd rent värmemässigt vintertid?
Jag ska träffa handläggaren för bygglovet i morgon och på onsdag ska jag bestämma om vi ska köpa tomten eller inte så jag är ute i god tid....
P.S
Tack för synpunkterna så här långt!
 
Varför "gömma" huset inne på tomten, jag hade lagt hus och garage 6m in från gatan. Sen får ni en härlig trädgård på baksidan hus o garage. Att anlägga bilväg inne på tomten till garaget, tar mycket yta.
Tips: välj inbyggt garage.
 
Saturnus2, vad menar du? Ska huset och garaget vara sammanbyggt och placeras i nord-sydlig orientering? Kan du förtydliga är du snäll?
Sedan är det 3 meter från gata och 4 meter från tomtgräns som gäller för bostadshuset och 0 meter från tomtgräns för garaget.
 
snälla nån, jag "tittade slarvigt" tyckte det var gata västerut :-[. Nä det lutar nog till att det blir som på ritningen, men alltid tråkigt när gaveln får bli husets front utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.