Vi bor i ett hus som förmodligen är byggt på slutet av 1800 talet.
Vi skulle behöva inreda yttre vinden så vi kan göra små sovrum där.
Huset har från början haft perttak och det sitter fortfarande kvar och är det innersta skiktet man ser på vinden. Utanpå det sitter numer ett plåttak, inget skikt mellan, bara en luftspalt.
Det är inte vi som lagt plåten, det var gjort när vi köpte huset.

Hur ska vi isolera mot taket? Kan man isolera direkt mot perten eller måste man ha luftspalt mellan pert och isolering?
 
Vad är Pert? detta har jag aldrig hört talas om eller är det ett lokalt uttryck för vårat "sticketak".
 
Peter_-_Emma skrev:
Vad är Pert? detta har jag aldrig hört talas om eller är det ett lokalt uttryck för vårat "sticketak".
Ett exempel om man googlar på perttak.

Perttak_efter.JPG

I ett 1800tals hus så kanske man skall se på alternativa isolerings metoder, t.ex träfiber eller lin då jag misstänker att det inte finns en vägg i huset som har plast i sig. Dvs, isolera så det kan andas...
 
Jag isolerar mitt hur med linullsisolering direkt mot yttertakets råspont. Innanför detta ett konvektionstätt pappskikt. Tanken är att linullsisolering ska kunna andas till skillnad mot mineralull. Jag tror detta kan funka, åtminstone har det fungerat fint med den torv som låg där innan utan fuktskador. Antar att perten inte är vindtät så i ert fall måste ni ha vindpapp också.
Ni kan ju använda mineralull också men då är det helt andra krav på hur tätt det är.
 
Jag köpte en tyvek-duk (ej diffusionstät) som jag satte innan jag la cellulosa. Varför ett modernt material som detta? Jo, för att det passar med hygroskopiska isolermaterial, man kan enkelt häfta den runt takåsar som inte är regelbundet hyvlat och är följsamt i övergångarna mellan vägg och tak.
Är ingen ventilationsexpert på något sätt men jag inbillar mig (och såg till) att man bör säkerställa är att luft kan ta sig upp på det utrymmet som fortfarande är vind, dvs ofta över de längsgående sidåsarna (som ibland brukar kunna utgöra vägglivet till inre rummen om du förstår.) Det är svårt det där med luftspalt. T.ex. i takkupor har jag för mig att man ofta skippar det av utrymmesskäl. Och regelverket för luftspalter mot tak ser olika ut i i Finland-Norge-Sverige och jag antar att alla hävdar att det ligger vetenskap bakom...
 
Mellan isolering och er "pert" behövs ett par centimeter luftspalt. Här måste luft fritt kunna passera från takfoten och upp till utventiler exempelvis placerade på gavelspetsarna.

Anders_Roslagen har alldeles rätt i att många skippar luftväxling i sina takkupor. Just därför blir det just där man som oftast hittar mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.