Vi har ett hus från 1957 med oisolerat källargolv. Under de 11 år vi bott här har vi enbart använt källaren för förvaring samt gästrum. Eftersom våra barn nu är lite större vill vi göra om och använda källaren som ett tv och aktivitetsrum (jag tänker biljard och pingisbord). Total yta är cirka 36-38 kvm, takhöjd cirka 220 cm. Vi har inte jättestora krav på ytskikt men det ska se helt och rent ut. Vi tänker oss att fortsatt ha vita betongväggar men sen kommer vi till golvet.

Rummet består just nu av två delar, två separata rum där ingången till det andra rummet är från första delen. Den första delen av utrymmet har varit ett garage en gång i tiden. Det är upp till 3 cm skillnader i höjd då man inte jämnat ut golvets fall innan man lagt klinkers. En ej bärande mellanvägg avgränsar det andra rummet mot detta rum. Under golvet till detta rum gick gjutjärnsavloppet som vi bytte ut för 5-6 år sen. Vi bilade då upp och gjöt ett nytt betonggolv i denna del. Höjdskillnaden är 2-5 cm under klinkersnivån i rummet bredvid. Tyvärr har vi inte fått till ett plant golv här utan det är höjdskillnader i gjutningen.

Vi har mätt radonvärden (både med långtidsmätning och egen mätare) och det är relativt låga värden i denna del av huset. Vi har därför inget behov av ett ventilerat golv av denna anledning.

Jag ser tre alternativ till lösning som jag önskar input på;

1. Enklast möjliga lösning, gjuta ytterligare 3-4 cm med finbetong ovanpå plattan i rum 2 för att få hela ytan så jämn som möjligt. Lägga heltäckningsmatta som andas över hela källargolvet.

2. Bila upp klinkers. Ta in firma som får gjuta med flytspackel eller finbetong anpassat efter oisolerat källargolv. Lägga heltäckningsmatta direkt på färdigt golv.

3. Som alternativ 2 men ovanpå gjutningen lägga ventilerat undergolv med liten bygghöjd. Till exempel; http://www.japeventgolv.se/

4. Bila bort klinkers. Ta in firma som lägger ventilerat undergolv med justerbara reglar. Typ Granab.

Vad skulle ni uppskatta är priset för de olika alternativen?
Om jag bestämmer mig för alternativ 2, vad för firma kontaktar jag som kan göra en sån gjutning?
Om jag ska göra något av alternativ 3-4, vad finns det för bra firmor som kan lösa detta i Norrort Stockholm?
 
Här är rummen som det handlar om. Ignorera röran..

Interiör med öppna dörrar genom rum, möbler, böcker och personliga tillhörigheter i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget svar på din egentliga fråga, men jag undrar lite varför du inte har med det i mitt tycke allra bästa alternativet; att bila bort inte bara klinker utan även betongplattan, gräva ur, isolera och gjuta in golvvärme och sen ny klinkers?
 
Vi tog beslutet att inte bila bort hela plattan när vi var i slutet av en 2 år lång renovering av resten av huset (som avslutades med byte av avloppsstammarna i källargolvet). Tror inte att vi orkar med det stök som en fullständig källarrenovering skulle innebära.

Hetast alternativ är egentligen det frugala alternativet nummer 1. Förutsatt att jag inte kan hitta någon firma som kan fixa till det med något av alternativ 2-4 med minimal insats från mig själv. Och helst utan att jag måste tömma hela spargrisen.
 

Bästa svaret

B
Varför inte flytspackla golvet själv? (Alt 2)? Och sedan lägga heltäckningsmatta. Tror det är svårt att fingjuta o få det jämnt, klart enklare att flytspackla. Och kanske bara bila bort den klinkers som ligger högst?

Om man lägger en helt vanlig väldigt stor matta (som nästan täcker hela rummet) löst uppepå klinkern, blir den skrynklig av nivåskillnaden eller vad skulle hända?
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Hmm.. ja det är kanske ett alternativ, förutsatt att jag hittar något lämpligt flytspackel som funkar på oisolerad platta. Men ser två problem med det. Dels tvivlar jag på min egen förmåga att få till ett bra resultat över så pass stor yta och dels blir det en väldig massa flytspackel att blanda manuellt. Bara det lilla rummet (bortre på bilden) är nog 8kvm och ska uppskattningsvis upp i snitt kanske 4 cm. Det blir 320 liter.. plus det som tillkommer i rummet som är 30 kvm.

En matta blir inte skrynklig om man lägger den i det klinkersbelagda rummet, höjdskillnaden är över hela golvets bredd/djup. Det är väl typ 6*5 meter. Golvet är alltså jämt men med fall (antar att det varit en golvbrunn i garaget). Så därför är det ett alternativ att bara låta denna del vara och se till att det andra rummets golv kommer upp i samma nivå (alternativ 1). Att ojämnheten finns där skulle smått störa mig för all framtid men jag skulle nog kunna leva med det.
 
Hemmakatten
Att spela bordtennis på en heltäckningsmatta låter jobbigt.
 
Tanken är mer ett rum för familjehäng än att det ska vara en optimerad gymnastikhall. Jag ser framför mig ett sånt biljardbord som man kan lägga på en extra skiva för att spela bordtennis på.
 
Såhär blev det;

Vi flytspacklade själva med avjämningsmassa som "andas" (kiilto plan rapid) och la "balkongmatta" på golvet. Flytspacklingen avgränsades till värsta området, i princip 10 kvm, vi kan leva med övrig nivåskillnad. Golvlister i någon sorts plastmaterial. Och spacklade väggarna och målade med keim silikatfärg. Alla material andas alltså.

Resultatet är ett fräscht rum som främst används av barn (och sköldpadda). Golvet upplevs som varmt, i förhållande till klinkers/ betonggolven i resten av källaren. Väldigt lyckat projekt. Pingisbord återstår att skaffa.
 
  • Renoverat rum med grå balkongmatta på golvet, vit förvaringsmöbel och exponerade takrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med grå soffa, vitmålade väggar, balkongmatta på golvet, och ett terrarium i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med mörk balkongmatta på golvet, målade grå väggar, vit tak och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en balkongmatta på golvet med vita plastgolvlister och kopparfärgade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ati och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.