Vi är lite villrådiga, hur ska vi göra med vår uppvärmning? ::) ???

Vårt hus är ett tvåplans hus med rejäl vind byggt 1979. Byggytan är 73.5 kvm och boytan är således 147 kvm. Tillkommer gör även ett isolerat garage om ca 35 kvm. Uppvärmningen var från början direktverkande el med radiatorer i varje rum. Förre ägaren installerade en braskamin 1986 som värmer nedervåningen relativt bra men inte övervåningen överhuvudtaget. 1988 installerades en bergvärmeanläggning från Thermia (Energimyran) med ett borrhål på 45 m. Man byggde då ett vattenburet system till fläktkonvektorer. Det finns två konvektorer på nedervåningen samt en på övervåningen. I rum som har stängd dörr (t ex badrum) används radiatorn. I garaget står radiatorn på ca 10 grader.

Förbrukningen i vårt hus ligger nu på knappt 18000 kWh/år och då snålar vi med värmen - satte på den 1/11 - och eldar en hel del i braskaminen dessutom. Denna förbrukning är för hög tycker vi. Bergvärmeanläggningen börjar få några år på nacken och verkar inte vara effektiv längre.

Vår förbrukning kan jämföras med några grannar som har identiskt hus. En granne förbrukade 21000kWh med direktel. Medan en annan förbrukade 26000kWh (6 personer i familjen) med direktel.

Frågan är, vad gör vi åt vår situation? Alla tips och åsikter mottages tacksamt!

Alternativ som vi ser det...
1) Byta ut alla radiatorerna till nya och kör direktels uppvärmning? (Känns dyrare förbrukningsmässigt)
2) Byta ut den gamla bergvärmepumpen (kostar ca 45-60') och "riskerar" att få borra nytt hål samt fixa nya fläktkonvektorer (de vi har idag låter en del)? Total kostnad skulle kunna uppgå till 120000:-
3) Installera en vanlig luftvärmepump typ Panasonic/Sverigepumpen för cirkus 20000:- samt byter till nya elradiatorer i de få rum de används och plockar bort bergvärmeanläggningen (Har inte riktigt koll på livslängden på en luftvärmepump...) Firman vi pratat med om luftvärmepump påstod att vi kunde räkna med en totalförbrukning på runt 13000kWh (uppskattat) om vi installerar en sån. I så fall skulle det löna sig på mindre än tre år.

Det blev en lång beskrivning. Hoppas att ni orkade läsa hit... ;)
Som sagt - dela gärna med er av era tips och åsikter. Vi kan inte bestämma oss för vad som är bäst...

/knorai
 
Du skriver att ni eldar en hel del i braskaminen. Vill ni inkludera även den lite mer i uppvärmningen av övervåningen?

Jag har sammanlagd boyta på 170m[sup]2[/sup] fördelat på 1,5 plan och en braskamin på nedre plan. En värmetransportör skickar även upp en hel del varm luft på övre plan. Varmt blir det, men pga effektivare vedpanna och småbarn så används den inte så ofta.

Ett enkelt alternativ för att utnyttja värmen som braskaminen gererar kan vara att transportera värme från taket intill braskaminen och släppa ut på övervåningen. Det kräver inte så stora ingrepp, bara att planlösningen tillåter det hela, och en kabel för att förse fläkten med ström.

Kanske inte riktigt vad du frågade efter, men om du redan idag eldar en hel del så är det ett enkelt sätt att bättre utnyttja den värmen.
 
Ang bergvärmen så skulle jag tro att rören i hålet är av koppar.. då går det inte att använda i dag.

att förlänga detta hål är mycket svårt att få någon som gör..

Så jag skulle tro att om ni vill ha bergvärme så måste ni göra en helt ny installation. dvs runt 120.000:-

Luft/luft pump verkar ju vettigt för er. hållbarheten varejerar nog stort. bäst där är nog att välja en seriös installatör som ar varit med länge som inte går i KK varje år..

sen som "sne4" säger om det går att transportera värmen från undervåningen vore det ju guld. ett rör med en fläkt i.. Fungerar kannon enligt en kompis till mig.
 
Gör inget att vi hamnade utanför frågeställningen något - det hör ju ändå till området...

Braskaminen är en murad Nordfire med enkel insats och har idag en fläkt som sitter mitt på framsidan. Fläktmotorn sitter i det angränsande garaget. Fläkten använder vi regelbundet och den förser i nästan hela nedervåningen med värme. Att som du säger (Sne4) transportera värmen till övervåningen skulle fungera rent planlösningmässigt. Finns det påbyggnadssatser för detta? Du nämnde "värmetransportör". Är det en produkt som finns att köpa? Eller, får man konstruera något eget...?
 
Hej
Du har förstås redan tänkt på att all förbrukad energi inte går åt till uppvärmningen, jag har hört att fördelningen tom kan vara 1/3 per uppvärmning/varmvatten/hushåll, men det skiljer förstås mellan olika hushåll!
Vi bor också i ett 70-talshus och jagar energisparåtgärder. Det blir förmodligen nya energisparfönster, men sedan har vi inte riktigt bestämt vad som ger mest: solfångare till varmvattnet, luftvärmepump eller en pelletskamin.
Ett tips är att använda konsumentverkets energikalkyl, för att jämföra åtgärder.
/U
 
Hej.
Den IVT du har antar jag är trasig ???
Jag antar även att det i stort sett är samma maskin som sålts under namnet Marcus.
Det var många problem med elektroniken i Marcus och alla garantiåtaganden sänkte tyvärr företaget.
Förra året togs dock produktionen upp igen utan inbyggd elektronik. Styrning sker via rumsgivare.
Du kan i stort sett själv byta ut mot den nya maskinen eftersom du har borrhålet.
Maskinen hittar du på: http://www.saveitnaturvarme.se/direkt.htm
Priset ligger runt 35.000:- ink moms. Den sparar ca 10.000:- kWh per år vilket gör den till en ganska rejäl placering, slår aktiefonder flera gånger om.


BAS
 
Lite olika åsikter här alltså om man kan använda samma borrhål igen... sen är det en Thermia Energimyran jag har nu - inte en IVT - men det kanske är samma maskin som IVT säljer - inte vet jag... men om den nya pumpen som dunämner BAS är så billig som 35000:- i inköpspris (med installation?) och jag kan använda samma borrhål blir det lite intressantare. Jag får ju kolla upp detta noggrannare förstås för jag har fått för mig precis som Per-Erik poängterar att man inte kan använda samma borrhål igen utan att det nu troligen är utjänat. Det kanske inte stämmer. Får väl koppla in en konsnylt som får mäta det borrhålet, om man nu kan göra så... ;)

Misse_o_Mojje,
vi uppskattar hushållselen till nånstans mellan runt 6-7000kWh. Det är väl ganska rimligt tycker jag, eller? Kan vara att det är något lägre också kanske.
När det gäller fönster så har vi 3-glas isolerfönster runt om.

Ju mer jag tänker på detta känns det som om alternativ 3 är det bästa för oss samt att då även undersöka möjligheten att göra en värmetransportör i anslutning till braskaminen. Får för mig att bergvärmen bara kommer att bli en dyr historia som inte återbetalar sig lika fort som alternativ 3.
 
Det verkar vara en intressant länk du skickade BAS. Tittade bara som hastigast nu, men ska kolla igenom noga ikväll.

Vårt borrhål är ju ganska grunt (45 m) och det kanske inte fungerar på samma sätt med ett så grunt hål. Får kolla detta.
 
Bonus Direkt behöver endast 32 meter borrhål.
Detta beroende på att den arbetar med annat köldmedia och saknar värmeväxlaren på kalla sidan.

BAS
 
Värmetransportörer finns på flertalet ställen. Längst ner på på följande länk finns en från PAX:
http://www.pax.se/html/fan/produktinfo_200.html
Då man kanske inte vill ha ett hål i golvet som värmen kommer ut igenom så går det åt lite mer rör än det som ingår.

Ett tips: Se till att gallret på ovanvåningen inte släpper igenom för stora saker, alternativt komplettera med ett nät på lätt åtkomligt ställe. Ett lågt placerat hål i väggen är jättekul för småfolk att stoppa in legobitar och annat kul i...
 
Det där med PAX verkar riktigt intressant. Kan inte tänka mig att installationen är särskilt dyr heller (om man gör största delen själv).

Sen kan man ju fundera över hur mycket fläkten kommer att bullra. Det är väl inte den snyggaste sak att ha på väggen i vardagsrummet... ;)

I vårt fall får vi nog göra ett litet kanalsystem så att vi når flera rum på övervåningen från nedervåningen.

Kanske att en återförsäljare av PAX sortiment har koll på detta så man kan få lite tips i butiken... men det ska man väl inte hoppas på.
 
-Om det finns en chans att jacka på systemet från fläktmotorn i garaget så blir det nog den definitivt tystaste lösningen.

Förutom PAX:en jag länkade till finns det säkert andra lösningar med inbyggd kanalfläkt = ingen badrumsfläkt i vardagsrummet :)

Prova att googla lite på det.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.