Jag är fullständig novis så tar tacksamt emot all input. Sekelskifteshus med ca 90 kvm boyta. Badrummet är under all kritik (både placeringen av det och strl, är mindre än 1 m djupt). Önskemål: större badrum samt en utgång mot trädgården (ligger bakom badrum och kök), skulle även vilja få till ytterligare minst ett sovrum till på ovanvåningen. Eller helt enkelt ett mer funktionellt hus i stort. Det enda som finns att ta hänsyn till är att det inte går att bygga till på framsidan. Om nån kommer med förslag är jag även nyfiken på vad ni tror att det kan kosta (vi kommer inte göra någonting själva). Och för att föregripa så ja, självklart kommer vi ta hjälp av arkitekt när vi väl ska påbörja projektet.
 
  • Planritning av bottenvåningen på ett sekelskifteshus med hall, kök och litet badrum, betecknat med texten "Bottenplan".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplanslayout för ett sekelskifteshus med mätningsskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta in arkitekt på en gång. Värt varenda öre! De kommer komma med lösningar du aldrig tänkt på själv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej, jag hade byggt ut vid vardagsrummet så hela huset blir längre. På bottenvåningen hade jag lagt badrummet i en del av nybygget och antingen större vardagsrum eller ett sovrum bredvid. Tagit bort nuvarande badrum och satt fönster och altandörr där. På ovan kan du göra lika som där nere ett sovrum och badrum.
 
Om jag tolkar ritningarna rätt så är det ett 11/2 plans hus. Enda möjliga tillbyggnadsväg är nog i bottenplanet i vinkel mot den långsida som kök och badrum vetter mot. Hur en sådan utbyggnad skall utformas beror mycket på husets nuvarande exteriör. Om en tillbyggnad är genomförbar beror också på tomtens storlek. Väderstrecken har också stor betydelse för planlösningen. En rak förlängning av huset skulle förstöra dess proportioner fullständigt. Ligger det inom planlagt område kan man räkna med att man inte får göra vad som helst med ett hus från 1900.

Vart tar murstocken vägen på andra våningen?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det blir nog svårt att göra något bra utan att även flytta trappan upp, annars försvinner mycket yta uppe på genomgångsrum.

Men i princip, som Justus skriver, skulle jag satsa på att förlänga nedåt från köket eller där badrummet ligger idag, båda varianter har sina fördelar. En ny trappa genom del av köket där spisen står eller där badrummet ligger som kommer upp mitt i ovanvåningen, ett nytt sovrum i nya övervåningen och ett badrum där nuvarande trappa/hall ligger. Man får då förstås ta lite av det stora rummet uppe för att få en ny övre hall, men det är väl rätt stort nu. En takkupa över entrén där för att släppa in lite ljus vore också bra...

En ny gästtoalett kan nog klämmas in där befintlig trappa är, beroende på hur brant källartrappan är.

Billigt blir det inte, men nuvarande planlösning lämpar sig som sagt inte riktigt för en utbyggnad av flera skäl.
 
J justusandersson skrev:
Om jag tolkar ritningarna rätt så är det ett 11/2 plans hus. Enda möjliga tillbyggnadsväg är nog i bottenplanet i vinkel mot den långsida som kök och badrum vetter mot. Hur en sådan utbyggnad skall utformas beror mycket på husets nuvarande exteriör. Om en tillbyggnad är genomförbar beror också på tomtens storlek. Väderstrecken har också stor betydelse för planlösningen. En rak förlängning av huset skulle förstöra dess proportioner fullständigt. Ligger det inom planlagt område kan man räkna med att man inte får göra vad som helst med ett hus från 1900.

Vart tar murstocken vägen på andra våningen?

Tack, när jag har kollat på andra hus där jag tycker att tillbyggnaden har blivit bra (så bra en tillbyggnad nu kan bli) så har det ofta varit hus i vinkel så roligt att du nämner det. Det stämmer att det är 1,5 plans (inser nu att jag såklart borde ha nämnt det). Utifrån tomtens storlek är det genomförbart med en tillbyggnad så som du föreslår. Huset ligger inom planlagt område, om jag har förstått det rätt så får vi bygga så bottenytan blir totalt ca 100 kvm (är idag ca 60) samt några "överkvadrat" (jag kan verkligen ingen termer, hoppas att det är begripligt ändå.) Murstocken fortsätter upp i väggen mellan de två rummen på ovanvåningen. Huset var tidigare tvåfamiljshus och det fanns förmodligen även en kakelugn (eller kamin) i det större rummet på andra våningen (lilla rummet var tidigare kök)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir nog svårt att göra något bra utan att även flytta trappan upp, annars försvinner mycket yta uppe på genomgångsrum.

Men i princip, som Justus skriver, skulle jag satsa på att förlänga nedåt från köket eller där badrummet ligger idag, båda varianter har sina fördelar. En ny trappa genom del av köket där spisen står eller där badrummet ligger som kommer upp mitt i ovanvåningen, ett nytt sovrum i nya övervåningen och ett badrum där nuvarande trappa/hall ligger. Man får då förstås ta lite av det stora rummet uppe för att få en ny övre hall, men det är väl rätt stort nu. En takkupa över entrén där för att släppa in lite ljus vore också bra...

En ny gästtoalett kan nog klämmas in där befintlig trappa är, beroende på hur brant källartrappan är.

Billigt blir det inte, men nuvarande planlösning lämpar sig som sagt inte riktigt för en utbyggnad av flera skäl.
Tack! Mycket kloka idéer, flytt av trappan har jag inte ens tänkt på! Jag är medveten att det kommer att kosta "mycket" men har du nån aning om ungefär hur mycket det handlar om? Typ 1 eller 2 miljoner? :)
 
Tja, bara två våtrum går nog på 250.000. En ny trappa 50.000 och då har vi inte börjat prata om själva tillbyggnaden än. Så en miljon räcker nog inte långt tyvärr.

Sen kan dina ritningar inte stämma. Väggen på övervåningen verkar ligga 1,5-2 meter längre till vänster än den nere, men på Justus fråga svarade du att skorstensstocken går rakt upp genom väggen uppe. Något går inte riktigt ihop där, så du bör nog mäta lite och se vilka mått som stämmer.
 
Tack för input kring kostnader.

Nä ritningen är nog inte helt korrekt inser jag också nu, det är mäklarens bilder från prospektet och sådana brukar ju inte riktigt stämma. Eftersom vi egentligen inte har påbörjat själva processen utan snarare funderar på om vi ska bygga ut eller helt enkelt flytta till större har jag bara utgått från ovanstående ritning och spånat utifrån det. Men förstår att det blir svårt att komma med förslag om ritningen inte är korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.