Jag har en vanlig rund hörnkakelugn som läckte uppe vid stosen till murstocken, man såg också en tydlig spricka där. Så jag plockade ner den översta delen för att sätta om. Kanalen in mot murstocken var uppmurad med lerbruk och tegelsten och övergången till och in i murstocken var ett plåtrör (som också var inmurat/fastmurad med tegelsten och lera.). Det där är nog det vanliga sättet ansluta, men eftersom kakelugnen rör sig när man eldar så måste ju anslutningen mot murstocken vara tillräckligt flexibel.

Det jag tänker är att antingen sätta tillbaka det som jag uppfattade att det satt från början eller göra så plåtröret kan röra sig lite i murstocken genom att täta med stenull istället för lera.

Någon som vet hur det ska göras eller har idéer?
 
Jag har gått en kurs i att mura kakelugn och det vi fick lära oss var precis det du plockade ned. Du fäster stosen med lerbruk och tegelsten.
 
Jag körde med ett syrafast flexrör eftersom jag inte kunde gå med raka vinklar.

Det har efter ett par säsongers eldande blivit lite sprickor mellan murstocken och ugnen, men med röret så är det fortfarande 100% tätt i rökkanelen.

Foton 081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Torp-Anders,vi använde något liknande rör som stos, det var i vart fall lite flexibelt. Vad kul att du tagit så många bilder. Har du satt om mer än en hemma? Jag drar mig lite för att göra det eftersom det var ett så otroligt smutsigt att göra det.
 
Bilder är aldrig fel, jag har hur mycket som helst på varenda moment på den här ugnen som är den enda jag har i huset, annars skulle jag inte tvekat att sätta fler;)
 
  • Gilla
ANNOR
  • Laddar…
Tack för svaren! Kul med bilderna, de gör att det inte ser så svårt ut och jag får mod att ta tag i det här :) Jag såg på den här sidan: http://www.dataphone.se/~ncteknik/Kakelugnsbygge.html att han använt stenull för att skapa rörelsemån samtidigt som det blir tätt i övergången till murstocken. Så jag tänkte prova det då jag bara har den gamla plåtstosen och inget flexibelt rör.

Det är kul med gamla eldstäder! Murstocken i mitt hus har inte använts sedan 60-talet och läckte för mycket så jag har dragit några av kanalerna med löst kalkbruk. Syftet var att tillföra bruk i fogar som vittrat snarare än att bygga upp en ny kanal i kanalen som man gör när man glidgjuter. Det ser bra ut, bruket har fyllt ut i fogarna och kanalen har kvar sin ursprungsstorlek. En rolig (?) parantes är att efter kanalen har blivit slät och fin så färdas ljudet på helt annat sätt, det låter som man har fåglar i köket när de sitter på skorstenen. Det kan bli en bra gubbfärdighet, att kunna lyssna sig till vilket skick rökgången är i :) Jag vet ännu inte hur bra jag lyckats med det här då jag har kakelugnen och två vedspisar kvar att fixa med innan det är dags för sotare.
 
Jag beundrar din kakelugn och din skicklighet. (y)
Har du en hemsida eller liknande som du delar bilder över alla momenten, så att man kanske kan få mod att våga ge sig på något liknande
 
ANNOR skrev:
Jag beundrar din kakelugn och din skicklighet. (y)
Har du en hemsida eller liknande som du delar bilder över alla momenten, så att man kanske kan få mod att våga ge sig på något liknande
Ingen hemsida tyvärr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.