Tjena. Altanen är ca 8.3m lång, har köpt 4.2m trall, men något jag funderar på är hur skarva ska läggas. Tänkte börja med två långa längder först men hur gör man sen? Läggs det bara löpande och skarvarna kommer hur som helst? Fick tips av en snickarkompis att man skulle lägga så man får två diagonaler, men de tycker jag verkar vara svårt att få till, har ni några tips? Är självklart ute efter att få så lite spill som möjligt. Reglat 60c/c.

Grundkonstruktion av en altan med reglar placerade 60 cm centrum till centrum, redo för trall, i en trädgård med smältande snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av en altan med föreslagna diagonala skarvar för tralläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Kör löpande, då syns dom minst. Men inga "generalskarvar" på samma spikregel, se till att helst ha minst 2 spikreglars avstånd mellan skarvarna.

Ett tips för att få en snyggare yta på en så pass stor veranda som det här; blanda ytan med 2 olika bredder på tryckade brädorna, 28X95 + 28X120. Det ger ett fint "liv" i verandan, vet många som gjort så efter mitt tipsande, ingen har varit missnöjd :cool:
 
Är tanken att köra med fris runt om kan du dela upp ytan på två och lägga en "fris" i mitten dvs en planka rätt över som du gerar in i den yttre och inre frisen.
Blir att kapa alla längder exait men du slipper skarvar helt..
 
Mazen Mazen skrev:
Blir att kapa alla längder exait men du slipper skarvar helt..
Man kapar lite på måfå och drar av snuttarna med cirkelsågen innan frisen sätts dit.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kapar lite på måfå och drar av snuttarna med cirkelsågen innan frisen sätts dit.
Kan man åxå göra :)
 
Har lagt en yttre fris som är gerad 45, blir en mitten bräda då tänker jag.
Halvfärdigt trästomme för altangolv med en yttre fris och plats för mittenbräda, ovanpå grus och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då blir trallen ca 8cm olika långa på varje sida undra om de är något man kommer tänka på? 408cm på ena sidan o ca 416cm på andra sidan.
Den blir i centrum om man ser det med räckestoplarna iaf.
Lägger en till 45x145 med två 45 distanser emellan då tänker jag
Handritad skiss av trallkonstruktion med en mittenbräda och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir ca 30mm att skruva på varje sida om 120mm brädan, de borde väl räcka?

45+45+45+45= 180
180-120(brädan)=60mm 30mm vardera sida
 
Redigerat:
m2h m2h skrev:
Har lagt en yttre fris som är gerad 45, blir en mitten bräda då tänker jag.
[bild]

Då blir trallen ca 8cm olika långa på varje sida undra om de är något man kommer tänka på?
Lägger en till 45x145 med två 45 distanser emellan då tänker jag
[bild]

Blir ca 30mm att skruva på varje sida om 120mm brädan, de borde väl räcka?

45+45+45+45= 180
180-120(brädan)=60mm 30mm vardera sida
30 mm är lite snålt att skruva i, bättre att du skruvar en 145 per sida om den mittersta regeln med 45 distans emellan, då får du iaf 50 att lägga änden på.

Ännu bättre är att flytta den mittersta regeln och skruva en tvilling med kortling på 120 mellan sig. Kortlingarna sätter du cc 500 och skruvar mitten fris i dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
30 mm är lite snålt att skruva i, bättre att du skruvar en 145 per sida om den mittersta regeln med 45 distans emellan, då får du iaf 50 att lägga änden på.

Ännu bättre är att flytta den mittersta regeln och skruva en tvilling med kortling på 120 mellan sig. Kortlingarna sätter du cc 500 och skruvar mitten fris i dom.
Jo skulle göra som nu så inser jag nu efteråt, blev lite väl tighta att skruva på, men fick förborra varje skruv närmast frisen då gick det bra. All trall är lagd nu iallafall.
Nybyggd trätrall med förborrade skruvhål och påbörjad räckeskonstruktion i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
m2h m2h skrev:
Jo skulle göra som nu så inser jag nu efteråt, blev lite väl tighta att skruva på, men fick förvirra så gick de okej. All trall är lagd nu iallafall.
[bild]
Snyggt (y)
 
Tjena, vad rekommenderar ni för avstånd mellan trall och fris? Jag tänkte köra ca 3 mm avstånd mellan själva trallen och lutar åt samma mellan trall och fris. Tack för input!
 
G grimman skrev:
Tjena, vad rekommenderar ni för avstånd mellan trall och fris? Jag tänkte köra ca 3 mm avstånd mellan själva trallen och lutar åt samma mellan trall och fris. Tack för input!
Man bruka kunna säga att det beror på.
Är det väldigt blöt (nyproducerad) trall så brukar man kunna lägga den med minimalt avstånd, eftersom den förväntas krympa när den torkar. Har den legat till sig ett tag och torkat och redan krympt så bör man ha lite mer avstånd för att lämna marginal för att det blir blött och sväller över årstiderna
 
Ok detta
S Stuff skrev:
Man bruka kunna säga att det beror på.
Är det väldigt blöt (nyproducerad) trall så brukar man kunna lägga den med minimalt avstånd, eftersom den förväntas krympa när den torkar. Har den legat till sig ett tag och torkat och redan krympt så bör man ha lite mer avstånd för att lämna marginal för att det blir blött och sväller över årstiderna
Ok, detta är kärnfuru-trall från Beijer (tror de köper från SCA) som nyligen levererats. Men hört av en kompis med samma trall att hans svällt rätt mycket på vintern så kanske bra att ha lite avstånd mellan då!
 
S Stuff skrev:
Man bruka kunna säga att det beror på.
Är det väldigt blöt (nyproducerad) trall så brukar man kunna lägga den med minimalt avstånd, eftersom den förväntas krympa när den torkar. Har den legat till sig ett tag och torkat och redan krympt så bör man ha lite mer avstånd för att lämna marginal för att det blir blött och sväller över årstiderna
Förresten, håller detta alltså även längden på trallen? Då borde man ju inte kunna lägga trall mot trall dikt an heller?
 
G grimman skrev:
Förresten, håller detta alltså även längden på trallen? Då borde man ju inte kunna lägga trall mot trall dikt an heller?
Såg på en video att ändarna verka torka och krympa snabbare också, så lite jox blir det när trallen legat och börjar bli smalare längst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.