Hallå! Jag har gett mig på att byta yttertak som bestod av bruna betongpannor från -76 till tegelröda Jönåker. Måste säga att jag är väldigt besviken på kvaliten på dom nya pannorna kontra dom gamla, mycket skörare och sämre passform...

I det stora hela så lade jag det nya efter hur de gamla va lagt då jag tyckte det va bra gjort. Men nu är jag lite fundersam vid takkupan om pannorna kan ligga så som det är gjort på bilden eller om det ska gå från yttertakets lutning direkt till takkupans lutning

Den lösningen funkade ju i alla år innan men då va dom gamla pannorna nästan dubbelt så tjocka, nu är ja orolig för att snön ska trycka sönder dem nya pannorna

Skulle man kunna sätta en regel under den pannraden i "Vinkeln" som stöd?

Eller hur borde jag ha gjort egentligen?

Mvh Tobias
 
  • Närbild på ett tak med tegelröda takpannor vid en takkupa, där nya pannor har lagts och en bit tätskikt är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tak där tegelröda nya takpannor överlappar äldre, bruna betongpannor vid takkupan; diskussion om hur de ligger och om stöd behövs under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med tegelröda betongpannor där övergången mellan yttertak och takkupa visar en potentiell felplacerad eller ostadig rad av pannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.