Hej,

Träguiden har en jättebra beskrivning om hur man föreslår att man gör anslutningen (vid ytterväggen) för mellanbjälklaget i ett 2-planshus, på långsidan av huset. Dvs där golvreglarna går in vinkelrätt från väggen.

Se här:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4555&contextPage=5947
Se också 3d-bilden:
3D-0304-V60-S.jpg


Så till min fråga: Hur gör man detta på kortsidan, dvs där det inte finns mellanbjälklags golvregel (10 i bilden) att lägga den nya syllen (03) på. Där går ju golvregeln parallellt med väggen.
Hur gör man då, struntar man i att lägga ny syll och använder längre väggreglar (06) direkt på det gamla hammarbandet (05) istället?

Eller hur bör man utföra det på bästa sätt?


Tack!
/Bråkis
 
Ja man gör precis som du tänker. Du behöver ingen Syllen där utan det gamla hammarbandet utgör Syllen för den nya väggen.
 
Toppen, då ska jag kika på om jag ska ändra min väggkonstruktion på långsidorna så de blir som exemplet ovan. I min första design är alla väggar som kortsidan, dvs nedervåningens hammarband är samma som övervåningens syll. Och så ligger golvbalkarna dikt an tätt emot väggreglarna, och vilar på hammarbandet.

Den enda uppenbara nackdelen med min gamla lösning för långsidorna, så vitt jag kan se, är att man behöver längre väggreglar (våningshöjd + mellanbjälklagstjocklek). Eller finns det andra?
 
Alternativt att du låter golvspånskivan löpa längre ut och får därmed upplag för ny syll.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.