Hej!

Jag ska renovera köket och kommer då att dra om tappvattenrören till vasken. I samband med det kommer jag vara tvungen att leta fram rören till badrummet som går någonstans i köksgolvet (betong) och skarva dessa.

Jag har tänkt att om det är kopparrör som går till badrummet kan jag bocka upp dessa ovanför golvnivå intill väggen och skarva där, men hur kan man göra om det är järnrör som inte går att bocka?

Finns det någon annan standardlösning för att koppla på sig på ett befintligt rör i betonggolv och man vill undvika dolda skarvar i golvet (oavsett om det är tillåtet eller ej, det är ju en helt annan diskussion ;-) )? Det känns som att det måste ha hänt 1000 ggr innan...

Mvh
Mats
 
Kan du inte typ göra en "grop" i golvet där skarven ska va & sen på något sätt lägga en öppningsbar lucka över hålet ? Är det en dolld skarv i sånt fall?
 
Det skulle ju kunna vara något kanske, men bör man ändå inte ha något slags dränering känns det som även om det bara är semi-dolt... Eller?
 
Vilken sorts rör det handlar om ser du där de går ner i golvet, alt. från pannan. Jag rekommenderar absolut nya rör hela vägen istf skarva på ett gammalt rör.
rogge
 
Jo visst, det hade känts bäst att dra om rören hela vägen. Men det är inget alternativ att riva upp golv och väggar i mitt sju år gamla, helkaklade badrum bara för att jag inte vill skarva rören som går dit in... :(
 
Skånepåg skrev:
Jo visst, det hade känts bäst att dra om rören hela vägen. Men det är inget alternativ att riva upp golv och väggar i mitt sju år gamla, helkaklade badrum bara för att jag inte vill skarva rören som går dit in... :(
Varför riva upp de gamla rören, lägg nya rör i tak, vind, källare eller längs golv etc etc.....
rogge
 
Skånepåg skrev:
Jag var inne på att dra nya rör in i badrummet, se tråden [länk] men det blev ju som synes inget enkelt svar... :)

Man skulle ju kunna dra upp rören i taket för att undgå att gå genom fuktspärren i vägg eller golv som du säger Rogge.
Hehe läste igenom länken.... det viktiga är att du håller dig utanför de största riskzonerna sedan är det inga problem med genomföringarna. Har du läst igenom branschreglerna på http://www.sakervatten.se/ där ser du att badrummet är indelat i olika zoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.