Hej!

Har monterat in nya fönster i garage.
Men hur ska man isolera det? Är skum det ända rätta?
Man har ju hört att man kan bli för mycket och trycka fönster snett, stämmer det?
Ge mig tips på hur jag ska gå till väga.
Funderar även på hur man ska undvika att få så mycket skum på karmen invändigt, när jag inte kommer att bekläda insidan på en gång (tejp eller spika upp tillfälliga lister??).

Tacksam för råd!
 
ska du köra med skum så är det bäst å ha öppet innåt & utåt då har den svårt för å kunna trycka sönder eller skeva till det, du kan ju alltid skydda karmen & annat du inte vill ha skum på.
annars så funkar det även med drevremsor
 
det finns speciellt skum för fönster...som bara utvidgar sig en tredjedel mot vanligt fogskum....då slipper man "sneda" karmar sen.....
/
M
 
I
Du ska lägga en bottningslist av skumplast på insidan och skumma utifrån. I spåret efter bottningslisten (som du river ut) ska du sen foga med fogtätningsmedel (även om du bara ska ha det som kallgarage) för att hindra fuktig luft gå in på karmens baksida och röta.

För att slippa få skum på karmens utsida och glasrutan kan du tejpa tidningspapper över karm/förnster med maskeringstejp. Även smygen går att klä med tidningspapper och maskeringstejp. Riv sen bort allt med detsamma när skummet härdat. Brukar gå på en halv till en timme.

Och nej... det är ingen risk att skummet trycker karmen snett så länge det är öppet utåt, förutsatt att karmen är insatt som den ska med sina fästdon.
_______________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Du ska lägga en bottningslist av skumplast på insidan och skumma utifrån. I spåret efter bottningslisten (som du river ut) ska du sen foga med fogtätningsmedel (även om du bara ska ha det som kallgarage) för att hindra fuktig luft gå in på karmens baksida och röta.
Åfasen. Jag trodde att fogskummet var ångtätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.