Måste bestämma hur dörren ska sitta innan jag börjar lägga klinker. Dörren ska öppnas utåt. GVK skriver att dörrkarmen och tröskeln ska liva med våtrumsväggen. Det kommer se ganska fult ut fån utsidan tycker jag eftersom att väggen är ganska bred, 140mm plus kakel. Är det verkligen så folk gör?
 
Nej, du kan sätta den i liv med andra sidan. Blir det många cm kvar till vägg på insidan, är det snyggare att kakla smygen, än att jobba med salningar. Använd kalkellist (Alu eller plast), och gör på samma sätt som när du kaklar en nisch. Ruggigt snyggt!
 
man kan göra som man vill MEN det är mycket enklare att liva med ivåtrumsväggen med tanke på tätskikt.
livar du med utsidan så får du 2 innerhörn och 2 ytterhörn just vid dörren.
vid tjocka väggar är det nog snyggast att liva med utsidan och man slipper problem med gångjärn osv
 
Ett annat alternativ är att beställa en karm som har samma mått som väggen är tjock.
 
Om väggens tjocklek är tjockare än karmen är bred kan man ju inte liva insidan av väggen om dörren ska öppnas utåt då det inte kommer fungera eftersom dörren kommer slå i smygen på utsidan så man inte kan öppna dörren helt...
 
Tackar för alla svar. Satte den så den livar med insidan efterom att det står så i GVK reglerna. Nu när jag läser era svar så börjar jag ångra mig. Dörren öppnas mot en vägg så man kan inte öppna den mer än strax över 90 grader ändå. Det hade dock varit snyggare att göra som ni föreslår.
 
  • baddörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.