Hej håller på med min toalett och håller på att sätta in 2 st bänkspåp som man igentligen har till kök. Och undrar hur man gör för att sätta dit en täck bit bäst? Kolla bildern så ska täckbiten sitta mellan vägg och stommen.
 
  • IMG_5164-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns många sätt men..
Använd två läkt ung 25*25mm, silikon/sättlim, din passbit och några träskruvar.

1. Mät ut var läkten på väggen ska sitta, du väljer om passbiten ska sitta i liv med skåpstommen eller någon mm djupare, limma väggläkten med silikon eller sättlim och fixera i spänn medans det härdar.
2. Skruva fast läkten på skåpsidan i passbiten, använd skruv i passande längd så den ej kommer ut på framsidan, måtta in var den ska sitta och skruva fast den inifrån skåpet.
3. Sist skruvar du fast väggläkten i passbiten inifrån/bakifrån, använd skruv i passande längd så den ej kommer ut på framsidan.

Det kan underlätta om du förborrar när du ska igenom läkten.

Svårt att förmedla i text men du hajjar nog.
 
  • Clipboard01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur bred är biten? 15 cm? I så fall bör du nog gå tillväga som Norell skriver.
Personligen tycker jag att det är lite väl stor glipa som du skall täcka. I första hand hade jag valt ett bredare skåp om det går, men om det inte är ett "fullt steg över" så hade jag centrerat skåpen och satt en passbit på vardera sidan.
Då räcker det att skruva t.ex. en 45x45 på skåpets sidor som du sedan limmar eller skruvar passbiten på. Därefter drar du en silikonfog mellan kaklet och passbiten.
 
Bra beskrivning men har ändå några frågor :)

Hur ska jag lyckas ha den i spänn, Vad använder man till det? alltså mot väggen



Norell skrev:
Det finns många sätt men..
Använd två läkt ung 25*25mm, silikon/sättlim, din passbit och några träskruvar.

1. Mät ut var läkten på väggen ska sitta, du väljer om passbiten ska sitta i liv med skåpstommen eller någon mm djupare, limma väggläkten med silikon eller sättlim och fixera i spänn medans det härdar.
2. Skruva fast läkten på skåpsidan i passbiten, använd skruv i passande längd så den ej kommer ut på framsidan, måtta in var den ska sitta och skruva fast den inifrån skåpet.
3. Sist skruvar du fast väggläkten i passbiten inifrån/bakifrån, använd skruv i passande längd så den ej kommer ut på framsidan.

Det kan underlätta om du förborrar när du ska igenom läkten.

Svårt att förmedla i text men du hajjar nog.
 
Ja det låter ju smidigt. Såg nu när jag kollade på täck biten att den bara är 16 cm lång i stället för 17,5 så typiskt. Men det är bara att göra som du sakt fast man gör det på båda sidor i stället. Jag vill ju inte slytta den för lånht mot den väggen men man kan ju ta den typ 45mm och skruva fast den i en regel på ena sidan och sen som du sa i den andra. Om jag sätter den i en 45 mm regel och har passbiten 45 mm så behöver jag inte fästa den i väggen va utan bara i stommen?
 
Varför inte använda utrymmet till att förvara dina handdukar? En utdragbar stång, så är det klart. Iaf en möjlighet! Fast du kanske har köpt snordyra handduksupphängare redan.. ;)
 
Hade varit skitbra med ett litet sånt skåp men jag hittar inga som är mindre en 20 cm tyvär. Annars hade jag gjort så direkt
 
Köp ett smalt skåp på Ikea och kapa ner det till rätt mått innan du monterar ihop det. Jag hade liknande problem med skåpen i tvättstugan och kapade ner skåpet till ca 13 cm.

Låt det smala skåpet dela ben med skåpet bredvid.

Att kapa skåpet är inte svårt. Det svåra brukar vara att kapa skåpluckan, men det behöver du ju inte göra om du ska ha någon lucka. Ett par hyllplan i skåpet och det blir en perfekt plats att ha "diverse" i.
 
it-snubben skrev:
Köp ett smalt skåp på Ikea och kapa ner det till rätt mått innan du monterar ihop det. Jag hade liknande problem med skåpen i tvättstugan och kapade ner skåpet till ca 13 cm.

Låt det smala skåpet dela ben med skåpet bredvid.

Att kapa skåpet är inte svårt. Det svåra brukar vara att kapa skåpluckan, men det behöver du ju inte göra om du ska ha någon lucka. Ett par hyllplan i skåpet och det blir en perfekt plats att ha "diverse" i.
Väldigt bra förslag. Kan man ju har lite små saker där eller handuksrullar snyggt.
Men var det inte svårt att borra hålen och så för att det ska stämma? Känns som det måste vara en himma pression för att skåpet inte ska bli snett och vint?
 
RobertC skrev:
Men var det inte svårt att borra hålen och så för att det ska stämma? Känns som det måste vara en himma pression för att skåpet inte ska bli snett och vint?
Nej, det var inte alls svårt. Jag kapade bara av de bitar som utgör bredden skåpet. Gjorde inte ens nya hål i den kapade skivan utan borrade genom de hål i väggsidan som ska hålla de enkla fästskruvar som Ikea har och drog i skruv direkt genom "väggsidan" in i biten jag hade kapat.

Skruvarna syns ju ändå inte eftersom sidorna vetter mot annat skåp eller mot väggen. Skulle det bli lite fel i kapningen så är det ju också väldigt liten del av skåpet som faktiskt syns när det stå på plats och bänkskiva sitter på.

Det mesta av skåpets stabilitet kommer ju också från masonitskivan på baksidan.

Om du köper ett 40-skåp (eller bredare) så har du ju dessutom material nog att totalt misslyckas minst en gång :) Delarna är ju liksidiga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.