Vi håller på att kolla efter tomt 2-3 mil söder om Stockholm. Huddinge, Botkyrka eller Haninge lutar det åt.
Vi skulle vilja hitta något lite mer avsides i närheten av stall och ridskolor så tanken försöka köpa 5000-10000kvm av någon bonde eller skogsägare. (Det är alltså inte mitt ute i skogen, utan det finns bebyggelse i närheten)

De plättar vi har hittat hittills är av lite olika karaktär(vi letar brett):
1 Ängsmark
2 skogsmark
3 Skogsmark men med mestadels sten och klippor
4 sly/lövträd

Vad ska man tänka på när man letar tomt att stycka och pris+

På de platser vi har tittat på finns det eg ingen större efterfrågan på tomter( det finns en del nybebyggelse i närområdet men bara något enstaka hus).
Att när det är en skogsfastighet så är det väldigt lite skog på den delen vi är intresserad av(därmed har lågt värde vid en framtida avverkning).
Högre kostnader iom att man behöver fixa VA själv.
Högre kostnad för att röja skog mm
Styckningskostnader mm

För enligt vad jag googlat mig till så ligger äng/skogsmark på ca 100 tkr/ha medan en tomt på Hemnet ligger på minst 2 mille( men då är det oftast kommunalt va). Så någonstans där i mellan borde priset landa på
Vad är "rimligt", klart jag skulle vilja få tomten för 100tkr, men då är det ju inte så stor risk att fastighetsägaren orkar bry sig, samtidigt vill jag inte betala ett överpris?

Sen... hur fan blir man polare med en bonde? :crysmile:
 
Redigerat:
Jag kan i varje fall ge dig tipset att beakta förrättningskostnaderna så att dom inte kommer som en chock för dig. Lite beroenden på omständigheterna kan det kosta en del att bilda den typ av fastighet du tänkt dig. Har du lite otur kan det gå loss på t.ex. 100 000 kronor. Tänk också på strandskyddet om det finns något vattendrag i närheten eller som rent utav kommer ligga inom din tilltänkta bostadsfastighet (eftersom din tanke är att stycka av från en jord- eller skogsbruksfastighet kommer markanvändningen ändras, vilket per definition kan vara till men för strandskyddet). Arealen som sådan borde inte vara ett problem om det rör sig om landsbygd utanför detaljplanelagt område, men en hektar stor tomt är lite på gränsen för vad som är lämpligt. Sedan FBL tillkom har en förskjutning skett vilket resulterat i att allt större bostadsfastigheter tillåts, men ofta med så kallade kombinerade ändamål. Så du kan behöva vara beredd att jämka din ansökan lite. Om ängsmarken nyttjas inom jordbruket kan också länsstyrelsen ha åsikter, men jag ska erkänna att jag inte har så bra koll på hur noga länsstyrelsen i Södermanland är när det kommer till att bevara jordbruksmark.

Övriga frågor är jag inte rätt skribent att svara på. Men en utgångspunkt kanske kan vara att kolla runt på diverse fastighetsförmedlingsbolags sidor istället för att försöka bli polare med bönder för att sedan köpa lite mark av dom, men vad vet jag, du kanske är väldigt slipad och socialt framgångsrik ;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
I din värdering bör du också beakta att "bonden" kan se tomten som sin pension/arv. Han räknar alltså med att staden breder ut sig och det som nu är "off och landet" om 15 år är mer attraktivt och om 30 år prima läge. Det är så klart en osäkert kopplat till detta antagande, men man ska nog räkna med att bonden vill ha bra pröjs om det är i sthlm trakterna. En tomt är går inte att jämföra med en snittomt/åkeryta ute i landen.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Priset för råmark utan närhet till vatten och ej detaljplanelagd mark varierar mellan 10-100 kr/kvm. Allt beroende på attraktivitet.
styckning ca 70-100.000 kr. Vatten och avlopp ca 200.000.
Framdragning av el x/m enligt prislista från nätbolaget.
Anlägga väg fram till tomten. ev nedgrävning av fiber.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Jag kan i varje fall ge dig tipset att beakta förrättningskostnaderna så att dom inte kommer som en chock för dig. Lite beroenden på omständigheterna kan det kosta en del att bilda den typ av fastighet du tänkt dig. Har du lite otur kan det gå loss på t.ex. 100 000 kronor. Tänk också på strandskyddet om det finns något vattendrag i närheten eller som rent utav kommer ligga inom din tilltänkta bostadsfastighet (eftersom din tanke är att stycka av från en jord- eller skogsbruksfastighet kommer markanvändningen ändras, vilket per definition kan vara till men för strandskyddet). Arealen som sådan borde inte vara ett problem om det rör sig om landsbygd utanför detaljplanelagt område, men en hektar stor tomt är lite på gränsen för vad som är lämpligt. Sedan FBL tillkom har en förskjutning skett vilket resulterat i att allt större bostadsfastigheter tillåts, men ofta med så kallade kombinerade ändamål. Så du kan behöva vara beredd att jämka din ansökan lite. Om ängsmarken nyttjas inom jordbruket kan också länsstyrelsen ha åsikter, men jag ska erkänna att jag inte har så bra koll på hur noga länsstyrelsen i Södermanland är när det kommer till att bevara jordbruksmark.

Övriga frågor är jag inte rätt skribent att svara på. Men en utgångspunkt kanske kan vara att kolla runt på diverse fastighetsförmedlingsbolags sidor istället för att försöka bli polare med bönder för att sedan köpa lite mark av dom, men vad vet jag, du kanske är väldigt slipad och socialt framgångsrik ;)
Jo jag har nog räknat med minst 100000kr i styckningskostnader
Snackade med lantmäteriet innan jul och enligt kvinnan jag snackade med där så skulle man hålla sig under 1 ha för att det skulle dra igång ett större utredningsarbete (de vill inte att folk köper på sig stora markarealer och sen försöker smyga in fler fastigheter än för typ en familj.

Vi letar givetvis även på hemnet, booli, blocket mm, tyvärr finns det inte så mycket ute.

Ang bli polare med en bonde skrev jag mest på skoj... Men samtidigt vet jag hur många av dem fungerar (jag är uppvuxen i en byhåla uppe i Norrland), oftast har de mer än tillräckligt med pengar(å även om de inte har de så säljer de aldrig till någon de inte gillar) så de behöver inte sälja om de inte vill
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
I din värdering bör du också beakta att "bonden" kan se tomten som sin pension/arv. Han räknar alltså med att staden breder ut sig och det som nu är "off och landet" om 15 år är mer attraktivt och om 30 år prima läge. Det är så klart en osäkert kopplat till detta antagande, men man ska nog räkna med att bonden vill ha bra pröjs om det är i sthlm trakterna. En tomt är går inte att jämföra med en snittomt/åkeryta ute i landen.
Jo jag vet det, det svåra är ju att hitta den nivån då markägaren ser som tillräckligt bra för att sälja av sin pensionsförsäkring...

ok, marken kanske kan vara värd 10 miljoner om 30 år. men hur kul är det att vara rikast på demensboendet? Då kanske det inte är så dumt att dra in 1 miljon i år? :D

Jag är inte ute efter att blåsa någon eller köpa till underpris, försöker bara göra mig en bild av läget innan jag ens ger mig in i en förhandling...
 
  • Gilla
errakareby och 2 till
  • Laddar…
Kommuner generellt gillar sammanhållen bebyggelse. Kan tänka mig att det gäller Stockholms förortskommuner i synnerhet. Så hur avsides har ni tänkt er?
 
S saltet skrev:
Priset för råmark utan närhet till vatten och ej detaljplanelagd mark varierar mellan 10-100 kr/kvm. Allt beroende på attraktivitet.
styckning ca 70-100.000 kr. Vatten och avlopp ca 200.000.
Framdragning av el x/m enligt prislista från nätbolaget.
Anlägga väg fram till tomten. ev nedgrävning av fiber.
Nu snackar jag lite i egen sak, men jag tror inte det är så attraktiv mark, inte speciellt bra utsikt, inget vatten och nära stall och bondgårdar(det skuille nog tom vara negativt för vissa).

Bara lantligt och lite avsides
 
Redigerat:
coconut
Lyckas du köpa mark utan att ha ett förhandsbesked för att få bygga på fastigheten kommer det bli billigare än om du först söker förhandsbesked. Men lantmäteriet kommer med största sannolikhet inte stycka av om du inte har ett förhandsbesked, i alla fall om ditt syfte är bostadsändamål.

Jag hade nog dock gått och pratat med en mäklare som är verksam i det området där du har hittat mark. Frågat vad de tror att 0,5-1ha mark för bostadsändamål hade kostat på den öppna marknaden avstyckat och klart. Då har du ett riktpris att gå efter och kan därefter fundera hur du närmare dig markägaren med ett vettigt bud.

Sen måste man väga in att varför ska en markägare sälja 0,5-1ha till en person, när man kanske kan söka förhandsbesked för 4 tomter istället på samma yta och därmed sälja för 4 gånger pengarna eller ännu mer?

Gäller nog att hitta mark som nån gärna vill bli av med på ett eller annat sätt om man ska lyckas fynda eller som sagt ha en snäll kompis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Har jobbat på lantmäterimyndigheten i Haninge kommun, vi styckade en hel del fastigheter ute på ”landet”. Haninge har mycket landsbygd och hästverksamhet och ligger nog generellt lägre i prisnivå än tex huddinge som inte heller har så mycket landsbygd. Jag skulle nog inte titta något på vad åkermark kostar, det är inte relevant. Kolla istället på hemnet slutpriser vad tomter ute på landsbygden slutat på. Kolla i kommunens översiktsplan vart de tänker sig att bostäder får finnas, det kan ge vägledning vart ni ska kolla och vilka områden som är skyddade eller liknande. Håll er borta från strandskydd, biotoper, naturvärden, fornlämningar, etc. Allt där länsstyrelsen blir inblandad är bra att hålla sig borta ifrån. Sen kan ni via lantmäteriet kolla upp vem som äger marken och ringa eller skriva brev att ni är intresserade, kanske presentera en idé, etc.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kommuner generellt gillar sammanhållen bebyggelse. Kan tänka mig att det gäller Stockholms förortskommuner i synnerhet. Så hur avsides har ni tänkt er?
Vi vill inte bo helt ensamma ute i skogen, där vi har kollat finns det både äldre bebyggelse och en del lite nyare(inte mycket). typ så här(inte exakt här men områdena vi tittat på är liknade)
Flygbild över blandad bebyggelse med äldre och nyare hus intill skog och fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bällstabygget skrev:
Har jobbat på lantmäterimyndigheten i Haninge kommun, vi styckade en hel del fastigheter ute på ”landet”. Haninge har mycket landsbygd och hästverksamhet och ligger nog generellt lägre i prisnivå än tex huddinge som inte heller har så mycket landsbygd. Jag skulle nog inte titta något på vad åkermark kostar, det är inte relevant. Kolla istället på hemnet slutpriser vad tomter ute på landsbygden slutat på. Kolla i kommunens översiktsplan vart de tänker sig att bostäder får finnas, det kan ge vägledning vart ni ska kolla och vilka områden som är skyddade eller liknande. Håll er borta från strandskydd, biotoper, naturvärden, fornlämningar, etc. Allt där länsstyrelsen blir inblandad är bra att hålla sig borta ifrån. Sen kan ni via lantmäteriet kolla upp vem som äger marken och ringa eller skriva brev att ni är intresserade, kanske presentera en idé, etc.
Vatten utbyggnadsplanen är oxå intressant, är en utbyggnad aktuell inom 10 år så finns det inte en chans att man får förhandsbesked
 
coconut coconut skrev:
Lyckas du köpa mark utan att ha ett förhandsbesked för att få bygga på fastigheten kommer det bli billigare än om du först söker förhandsbesked. Men lantmäteriet kommer med största sannolikhet inte stycka av om du inte har ett förhandsbesked, i alla fall om ditt syfte är bostadsändamål.
Jo jag har förstått det:
1 först hitta någon som vill sälja, skriv avtal om köp med möjlighet att hoppa av vid negativt förhandsbesked
2. få förhandsbesked
3. stycka av
4. söka bygglov
coconut coconut skrev:
Sen måste man väga in att varför ska en markägare sälja 0,5-1ha till en person, när man kanske kan söka förhandsbesked för 4 tomter istället på samma yta och därmed sälja för 4 gånger pengarna eller ännu mer?

Gäller nog att hitta mark som nån gärna vill bli av med på ett eller annat sätt om man ska lyckas fynda eller som sagt ha en snäll kompis.
Jag har funderat i de banorna och jag har det i tanke när jag kollar runt.
Tex ett fall då går en väg igenom en större fastighet som gör att ca 3000kvm (lite mindre än vad vi letar efter men skulle fungerar riktigt bra som villatomt) blir avskurna från resten. I dag används inte marken till någonting, det är bara 10-15 gammal sly/björk som växer där och som bara kommer kosta ägaren pengar att röja upp. Win-Win
 
Jag skulle också kolla översiktsplanerna vart det är troligt att få förhandsbesked. Och titta inte på åkermark för där får du generellt inte förhandsbesked. Kan vara samma för det som vissa anser vara betesmark, eftersom det oftast ses som åkermark trots att det inte aktivt brukas. Och förhandsbesked före förrättning så som du har tänkt. Sedan tycker jag 100 000 låter som 50 000 för mycket men man ska aldrig säga aldrig. 3 ha ger nog endast i undantagsfall mer utredning än 1 ha, eller 10 för den delen. Det är ju generellt samma akter och samma ställen man finner informationen.
Sista tipset är att hålla dig ifrån allt som är strandskyddat för det är dystra tider i rättspraxis för fastighetsägare just nu.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
få bygglov brevid en bonde kan vara svårt i många komuner
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.