Om detta hamnat i fel forum får moderator gärna flytta mitt inlägg till rätt ställe! Jag tyckte det var svårt att välja.

I september flyttade vi in i vårt nyköpta hus. Huset har bara haft en ägare innan oss och änketanten vi köpte av var gammal. Därmed finns det en del att göra och vi tycker det är svårt att prioritera!

Det är ett enplanshus med källare, byggt i trä 1978 i Bohuslän. Det står på lerjord har vi märkt när vi grävt lite i trädgården. Ligger relativt högt i ett villaområde med natur som granne på baksidan

Enligt besiktningen var det rejält förhöjda fuktvärden i källaren som har uppreglade golv och väggar i vissa rum och våtrumsmatta i hobbyrum, badrum och tvättstuga. Vi började med att boka dränering som startar på måndag.

Planen är att nästa år tömma källaren på allt organiskt material och förhoppningsvis kan vi riva ner det mesta själva. Lite hjälp för att plugga(?) och flytta elementen samt elen kommer behövas såklart. Vi vet inte hur det ser ut innanför och bakom golv och väggar, vi vet inte om det finns mögel (vi känner inte mögeldoft) eller om själva betongen måste bredspacklas/flytspacklas, det blir typ spännande att se Därefter funderar vi på om vi ska bygga upp gillestugan och ett sovrum med korrekt uppreglade och ventilerade golv och väggar. I rum med våtrumsmatta kommer vi bara ta bort och sedan måla med diffusionsöppen färg.

So far so good typ.

Men vi vet inte hur vi ska gå vidare sedan!
Enligt besiktningen behöver taket planeras in då det inte rörts sedan huset byggdes, det är dock helt och fungerande i dagsläget. Planen är att sätta solceller när vi väl tar itu med det då vi har ett helt tak utan genomföringar i perfekt läge.
Vi har en lvvp som är 16 år gammal, den servade vi direkt vid inflytt och det är inga fel på den enligt proffsen. Kompressorn byttes 2019 (tror jag det var). Den har egentligen nått sin livslängd så att säga.
Huset behöver målas och vissa fasadbrädor bytas.
Källarfönster behöver bytas pga viss röra (hör väl ihop med fukten i källaren), och eventuellt även fönstren uppe men där är jag osäker..
Det finns ingen ventilation, endast ”hål” över fönstren som jag är övertygad om måste rensas (hur gör man det?). Men ventilation är nödvändigt har vi märkt på soliga dagar.
Nu när kylan kom har vi även märkt att det kanske behövs ytterligare isolering i ytterväggar.

Utöver det finns det såklart en del invändigt som behöver fixas med, tex har vi originaltapeter i sovrummet. Tapeten består av tygtrådar
Badrummen är i originalutförande, våtrumsmatta och gräsligt minst sagt. Badrummet uppe har dåligt fall och vi bytte ut badkaret mot duschkabin direkt, barnen kan inte bada utan att hälften av vattnet hamnar på golvet istället
Innertaket i v-rum och köket (som renoverades 2016) sviktar nedåt, hade en byggnadsingenjör som petade i taket innan vi skrev på pappren och som sa att det inte är något att oroa sig för och besiktningen hade inget att anmärka på vinden.
Ljudisolering inomhus existerar inte.. alla ljud är extremt höga genom väggar och dörrar, såväl inifrån som utifrån, vilket kan vara en aning enerverande med tre barn med adhd
Ett av sovrummen tycker jag luktar starkt kemisk, det finns en smal spricka i ytterväggen i rummet och jag tänker direkt på fuktiga syllar, dock verkar det bara vara jag som känner stanken konstigt nog

Det är en hel del av detta som kostar väldigt mycket och vår budget ekar dessvärre en aning just nu då dräneringen kostar en del trots allt.

Några idéer om hur vi ska prioritera?! Budgetmässigt får det liksom bli en sak i taget och spara som bara den konstant.

Tips och råd i övrigt uppskattas enormt! Detta är vårt första hus och vi har inga föräldrar i livet och släkt och vänner med kunskap är fåräknade..
 
BirgitS
Man brukar prioritera tak och grund först följt av fasaden inkl. fönster om det är problem med att vatten läcker in. Gör en ordentlig kontroll regelbundet av hur det ser ut på taket och på vinden för att se om det verkar som att det finns skador. Finns ju ingen anledning att göra något i förtid.

Det är ju inte nödvändigt med uppreglade och ventilerade golv och väggar i källaren utan man kan i bostadsrum lägga små klinkerplattor eller heltäckningsmatta avsedd för källare direkt på betongen samt måla med diffusionsöppen färg. Mycket billigare och snabbare.

När skalet är bra så tar man insidan. Det är enklare och billigare att göra ett badrum i källaren eftersom man bara behöver tätskikt kring brunnen och i duschområdet samt har en stabil vägg- och golvkonstruktion redan.

Ljudisolering mellan rummen ordnar man i samband med att man renoverar rummen, då öppnar man upp väggar och stoppar in isolering och kompletterar eldragningen.

Kunde besiktningsmannen känna någon lukt i sovrummet som du reagerar på?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar prioritera tak och grund först följt av fasaden inkl. fönster om det är problem med att vatten läcker in. Gör en ordentlig kontroll regelbundet av hur det ser ut på taket och på vinden för att se om det verkar som att det finns skador. Finns ju ingen anledning att göra något i förtid.

Det är ju inte nödvändigt med uppreglade och ventilerade golv och väggar i källaren utan man kan i bostadsrum lägga små klinkerplattor eller heltäckningsmatta avsedd för källare direkt på betongen samt måla med diffusionsöppen färg. Mycket billigare och snabbare.

När skalet är bra så tar man insidan. Det är enklare och billigare att göra ett badrum i källaren eftersom man bara behöver tätskikt kring brunnen och i duschområdet samt har en stabil vägg- och golvkonstruktion redan.

Ljudisolering mellan rummen ordnar man i samband med att man renoverar rummen, då öppnar man upp väggar och stoppar in isolering och kompletterar eldragningen.

Kunde besiktningsmannen känna någon lukt i sovrummet som du reagerar på?
Det stod ingenting om lukten i sovrummet i besiktningspappren, doften kände jag först när vi flyttat in. Var varmt och vädrat varje gång vi var in i huset innan så misstänker att det var därför ingen doft kändes varken för mig eller besiktningsman.

Dränering och yttre isolering av grund startar imorgon och taket ger oss inte panik just nu iaf, så det är mer frågan om det är någon idé att sätta igång med fasaden innan våren/sommaren? Vet inte heller om fönsterbyten kan göras innan eller efter föredragsvis..

Badrummet i källaren är säkert enklast, men det vi har uppe används mest så kommer nog bli det som får en renovering först av dem.

Vi har fundering på att skippa ventilerade väggar och golv, just för att det är billigare att göra som du skriver, men vi får se. Det är trots allt mer ombonat med väggar och golv.

Tack för din input!
 
Fasad och fönster är relativt lågprioriterat. Det kan ni vänta med, såvida inte fönstren är så dåliga att de håller på att ramla ut...., och så länge inte isolering och syllar är blottade är det ingen fara med fasaden.

Jag skulle inte röra ngt utvändigt på vintern om det inte var absolut nödvändigt.

Nu är det ju lite sent vad det verkar, men hur vet ni att det är ngt fel på dräneringen?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M
Ni kommer ha att göra hela nästa sommar med att återställa trädgården efter dräneringen, planera inte in något annat då som tar tid/kostar pengar.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Excel
Behöver inte vara så bråttom med taket, är det betongpannor och underlagspappen ok kan det hålla lika länge till. I övrigt tycker jag du resonerar bra. (nu vet jag att många kommer säga att livslängen på ett tak är max 40år) Gå upp på vinden och inspektera.

Riv inte ur källaren i onödan, kan trots allt vara ok ändå.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Fasad och fönster är relativt lågprioriterat. Det kan ni vänta med, såvida inte fönstren är så dåliga att de håller på att ramla ut...., och så länge inte isolering och syllar är blottade är det ingen fara med fasaden.

Jag skulle inte röra ngt utvändigt på vintern om det inte var absolut nödvändigt.

Nu är det ju lite sent vad det verkar, men hur vet ni att det är ngt fel på dräneringen?
Fuktvärdena i källaren var väldigt höga på sina ställen enligt besiktningspapprena.
Dessutom är det väldigt blött i gräsmattan runt huset.
 
Excel Excel skrev:
Behöver inte vara så bråttom med taket, är det betongpannor och underlagspappen ok kan det hålla lika länge till. I övrigt tycker jag du resonerar bra. (nu vet jag att många kommer säga att livslängen på ett tak är max 40år) Gå upp på vinden och inspektera.

Riv inte ur källaren i onödan, kan trots allt vara ok ändå.
Hur kontrollerar man om det är ok då?
 
Excel
Är ingen expert men var samma sists som dig med mycket hög fuktkvot.. Jag började med att dränera,

Köpte därefter 3 st fuktsensorer och lade ned i bjälklaget och konde på så sätt följa fuktvärdena under ett helt år.

Hos mig fanns inget problem trots höga värden innan dränering.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Fuktvärdena i källaren var väldigt höga på sina ställen enligt besiktningspapprena.
Dessutom är det väldigt blött i gräsmattan runt huset.
Då får vi hoppas att omdränering hjälper. Det är mkt möjligt iom att huset är så pass nytt som från -78.

Om fukten i källaren huvudsakligen är fokuserad till husets hörn så kan det annars ev bero på takavvattningen, men det borde en besiktningsman värd namnet ha koll på.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Då får vi hoppas att omdränering hjälper. Det är mkt möjligt iom att huset är så pass nytt som från -78.

Om fukten i källaren huvudsakligen är fokuserad till husets hörn så kan det annars ev bero på takavvattningen, men det borde en besiktningsman värd namnet ha koll på.
Ja, hoppas verkligen att det hjälper! Annars vet jag inte hur man blir av med fukten på ett hållbart sätt. Vill ju helst inte behöva ha avfuktare igång där alltid nu med tanke på vad allt kostar numer.
 
Vi har ett hus med betongplattor från -70.
Vid inflytt hade vi genomgång med besiktningsmannen som klättrade upp på taket med oss och skjöt upp lite plattor för att visa att även om tekniska livslängden var uppnådd såg det fortfarande torrt och fint ut under plattorna.
Vi har även kollat från kattvinden och har inte hittat något fuktgenomslag.
Så förutsatt att plattorna är hela och ligger väl emot varandra samt att du inte ser några fuktgenomslag under kan du nog vara ganska säker.
Vi har därefter haft takfirmor som inspekterat taket och gett offert på renovering där ena har sagt att de där betongplattorna ska vi absolut inte byta ut. Det går inte att få tag på sådan kvalité på takpannor idag, de flesta spricker väldigt mycket lättare (men till förmån att de väger mindre).
Så har du även betongplattor såsom vi och det ser fint ut så kan du nog vara ganska lugn.
 
  • Älska
Visan i mitt liv
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Vi har ett hus med betongplattor från -70.
Vid inflytt hade vi genomgång med besiktningsmannen som klättrade upp på taket med oss och skjöt upp lite plattor för att visa att även om tekniska livslängden var uppnådd såg det fortfarande torrt och fint ut under plattorna.
Vi har även kollat från kattvinden och har inte hittat något fuktgenomslag.
Så förutsatt att plattorna är hela och ligger väl emot varandra samt att du inte ser några fuktgenomslag under kan du nog vara ganska säker.
Vi har därefter haft takfirmor som inspekterat taket och gett offert på renovering där ena har sagt att de där betongplattorna ska vi absolut inte byta ut. Det går inte att få tag på sådan kvalité på takpannor idag, de flesta spricker väldigt mycket lättare (men till förmån att de väger mindre).
Så har du även betongplattor såsom vi och det ser fint ut så kan du nog vara ganska lugn.
Lugnande att läsa! Tack!
Om betongplattorna är bra (vi har ett gäng extra dessutom) borde man kunna lägga på samma pannor igen efter att papp och läkt är bytt när det är dags att göra något åt taket. Rent estetiskt är det inte så kul att titta på, men de går väl att rengöra och typ lacka antar jag, så de blir fina igen.
 
Finns många firmor som sysslar med att måla gamla pannor.
De börjar ju nötas ut efter att åren gått och mossa har angripit dem.
Vi märker det på att vi har "sand" och "grus" i hängrännorna, så om något år eller två får de komma förbi och måla om taket så att det ser nytt och fräscht och får lite längre livslängd.

Säger detta för att du ska veta att det finns alternativ till att byta allt, om man inte har några problem utan bara vill underhålla det.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Finns många firmor som sysslar med att måla gamla pannor.
De börjar ju nötas ut efter att åren gått och mossa har angripit dem.
Vi märker det på att vi har "sand" och "grus" i hängrännorna, så om något år eller två får de komma förbi och måla om taket så att det ser nytt och fräscht och får lite längre livslängd.

Säger detta för att du ska veta att det finns alternativ till att byta allt, om man inte har några problem utan bara vill underhålla det.
Omtanken uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.