Min släktning bygger nytt hus. Garaget och huset är så pacerade mot gatan, att allt vatten riner in på deras tomt. Pratade med byggnadsnämnden och fick rådet att leda bort vattnet via dräneringsrör/uppsammlingsrännan.
Hur ska man göra? Hörde nåt om dräneringsrör, makadam, fiberduk.
Hur ska det göras? Hur stor ska det dräneringsröret vara? Ska makadam underst eler överst?
 
Föreslår en markränna i början av garageinfarten som ansluts med dräneringsrör till befintlig dränering.
Lägg fiberduk i botten av schaktet, sen makadam - rör - makadam runt och över röret - vik duken omkring och fyll igen, då håller ni bort fint material från dräneringen.
 
Tack för hjälpen!
 
Ansluta markränna till befintlig dränering? Vore det inte bättre att ansluta till eventuell avvattning för dagvatten från tex stuprör? Men det kanske var det som avsågs?

För mig som lekman låter det dumt att belasta dräneringen med dagvatten från garageuppfarten.

/Egge
 
Vet ej hur tomten ser ut, men är det inte byggnadsnämnden som bestämmer husets läge i höjd och plan? Tycker det låter konstigt att huset/garaget är så placerat att dagvattnet rinner in från gatan över tomten. Finns det inget dike? Eller var det meningen att tomten skulle fyllas upp?
 
Tomten har fyllts upp med ca 2m och fortfarande ligger 1 m under gatu nivån. Byggnadsnämnden kräver att man ska leda bort regnvattnet från egen tomt. Men de har inte förklarat hur.
 
egge skrev:
Ansluta markränna till befintlig dränering? Vore det inte bättre att ansluta till eventuell avvattning för dagvatten från tex stuprör? Men det kanske var det som avsågs?

För mig som lekman låter det dumt att belasta dräneringen med dagvatten från garageuppfarten.

/Egge
Helt klart är dert välldigt olämpligt att ansluta det till dränneringen. Det ska anslutas till Dagvattnet.

Man har inte funderat på att göra en "vinge" mellan väg & Garageuppfart? Vingen görs av asfalt vilket gör att han får en Väg bula att köra över. I mitt område där jag bor så har flera fått "vingar" av gatu kontoret. Dock behövs det nog iallfall en ränna eller liknande blir ju en del vatten iallfall som rinner ner mot garaget.
 
Olyckligt när topografin ställer till det.

Har en fundering: Antar att bilen parkeras framför garaget och att den uppställningsplatsen är något så när plan.Skulle man då inte ex.vis 1 m bakom bilen kunna gräva av garageinfarten, lägga ner ett dräneringsrör och leda bort det till lämplig plats. Återfyll över dräneringen med sten inte kross. Naturliga stenar av modell mindre. Tanken med detta är att vattnet snabbt dräneras och att man skulle kunna kliva ur bilen "torrskodd". Med duk över dränrör och sten samt tunnare lager överst liknande det som finns på garageinfarten.
 
Att ansluta dagvatten (från mark eller tak) till dräneringsrören runt huset, det gör man bara inte. Jag kan inte tänka mig något tillfälle när det är en bra ide.

Vi har själva en tomt där naturlig avrinning inte är möjlig åt något håll.

Mitt tips är följande:
Om du har asfalt på uppfarten kommer allt vatten rinna nedåt och måste således fångas upp. Lägg ner en ränna med galler tvärs uppfarten som samlar upp vatten och leder det till en dräneringsbrunn (40cm i diameter, sluten botten, ett par anslutningar 80cm upp och röret brukar vara ett par meter långt totalt). I brunnen placeras en pump som pumpar upp vattnet till lämplig nivå. Tex kan dagvattenkassetter användas, dessa placeras då i den första metern jord sett från marknivå - där finns aldrig något grundvatten och marken dränerar vattnet. Du kan även anlägga en stenkista på samma nivå.

Ett sätt att minska problemet på uppfarten kan vara att inte ha asfalt, utan istället köra med något lämpligt grus/makadam. Då slipper man antagligen att allt vatten rinner till en punkt och man får en lokal dränering på uppfarten. Detta utesluter antagligen inte en brunn/pumpgrop men gör att man slipper vatten som forsar ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.