Hej!

Jag har ett fritidshus där tidigare ägaren har gjutit en platta där han tänkte bygga ut huset på.

Tyvärr lyckades han inget vidare då han armerade plattan dåligt och inte såg till att få den jämn i varken kanter eller ytskikt.

P1000017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ju inget vidare ut eller hur?

Hur ska jag på bästa sätt täta sprickorna för att förhindra att vatten tränger ner under plattan?

Hur ska jag på ett bra sätt få ett fall från huset på plattan så jag slipper mossa, vattenpölar och fuktbelastning i syllen?

Tacksam för tips!

/Avle
 
Varför inte bara ta bort hela plattan?
 
Plattan är 40cm tjock..

Planerar att bygga en altan ovanpå plattan, Arbetsinsatsen att ta bort plattan motsvarar inte nyttan känner jag.

Man kanske kan flytspackla upp och måla för att slippa frostsprängning?
 
Frågan är ju hur grundarbetet är gjort. Om plattan ligger still, eller om sprickorna beror på dåligt underarbete, att det satt satt, osv. Risken är i så fall att det kommer röra sig mer, spricka igen osv. Något att undersöka innan du börjar försöka laga.

annars så är väl flytspackling ett alternativ, följt av att du bygger över den så du får ett väderskydd, avvattning osv.

40cm låter väldigt tjock, är det verkligen betong alltihop,eller är det 30cm isolering + 10 cm betong. I så fall kan du kanske ta bort plattan, gör ny ordentlig grundläggning (om det är inte gjort) och återanvända det mesta av isoleringen.
 
Tack för återkoppling Thomasx!

Jag har dränerat runt plattan och det är bara riktigt hård lera överallt. Grävde då under plattan lite för att se om det låg någon isolering där men det gjorde det inte. Såg inte heller något grövre bärlager i form av grus, makadam heller tyvärr.

Sprickorna tror jag till största delen beror på att det finns en ursprunglig ladugårds platta som de sedan bara har gjutit vid sidan om.

Om jag bestämmer mig för att bygga upp ett fall på den befintliga plattan, vad finns det för alternativ?

Putsbruk, betong, flytspackel?

Jag måste använda någonting som fungerar utomhus och fäster någorlunda bra mot den befintliga plattan?
 
Avle skrev:
Tack för återkoppling Thomasx!

Jag har dränerat runt plattan och det är bara riktigt hård lera överallt. Grävde då under plattan lite för att se om det låg någon isolering där men det gjorde det inte. Såg inte heller något grövre bärlager i form av grus, makadam heller tyvärr.

Sprickorna tror jag till största delen beror på att det finns en ursprunglig ladugårds platta som de sedan bara har gjutit vid sidan om.

Om jag bestämmer mig för att bygga upp ett fall på den befintliga plattan, vad finns det för alternativ?

Putsbruk, betong, flytspackel?

Jag måste använda någonting som fungerar utomhus och fäster någorlunda bra mot den befintliga plattan?
Alltså, jag har väldigt svårt att råda dig till något annat än att ta bort plattan och göra det ordentligt, när det ser ut som det gör och med lera under plattan.
Kan det vara så att det är en vot på plattan som är 40cm hög? Är du säker på att det är 40cm även mitt på? Har du borrat ett hål och kollat tjockleken? Kanske kan vara värt en koll. Plattan är ju redan sprucken så ett hål kan ju inte vara hela världen ;)

Har du några bilder där man ser sidan på plattan, att lägga upp?
 
Hej Igen!

var iväg idag och tog lite bilder där man ser sidan av plattan idag.

Jag har inte borrat något hål för att kolla tjockleken på plattan.
Jag vet inte om den är 40cm även mitt på
Vad innebär en vot?

P1000137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som syns på bilderna så har de använt för klent virke för ramen när de gjutit, vilket innebar att kanten av plattan är vågig.

Jag är inte främmande för att ta upp ett hål i plattan, men då jag planerar att slå upp en veranda i impträ på den befintliga plattan så verkar det vara hemskt mycket extrajobb att ens överväga att ta bort den?

Men är det så att det inte på ett bra sätt går att jämna ut de befintliga groparna/sprickorna i plattan och få ett fall för vattenavrinning från huset så antar jag att det är ett nödvändigt ont som måste göras?

/Alve
 
Verkar inte som bilderna funkar.
 
Jag ser bilderna.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag ser bilderna.
Det var ju skoj för dig ... ;)

Jag har testat tre olika browsers, samma på alla, det är fyra brutna länkar och i t.ex. IE syns texten Bifogad fil, klickar man på länken kommer man till en ny byggahus-sida med texten "Du angav ett ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören."

Det är inte första gången bifogade bilder kan ses av vissa men inte alla. Brukar rätta till sig när avsändaren gör om det hela...
 
thomasx skrev:
Jag har testat tre olika browsers, samma på alla, det är fyra brutna länkar och i t.ex. IE syns texten Bifogad fil, klickar man på länken kommer man till en ny byggahus-sida med texten "Du angav ett ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören."

Det är inte första gången bifogade bilder kan ses av vissa men inte alla. Brukar rätta till sig när avsändaren gör om det hela...
Samma för mig, både hemma och på jobbet.
 
Jag försöker igen så får vi se om alla kan se bilderna denna gången!

var iväg idag (igår) och tog lite bilder där man ser sidan av plattan idag.

Jag har inte borrat något hål för att kolla tjockleken på plattan.
Jag vet inte om den är 40cm även mitt på
Vad innebär en vot?

P1000136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som syns på bilderna så har de använt för klent virke för ramen när de gjutit, vilket innebar att kanten av plattan är vågig.

Jag är inte främmande för att ta upp ett hål i plattan, men då jag planerar att slå upp en veranda i impträ på den befintliga plattan så verkar det vara hemskt mycket extrajobb att ens överväga att ta bort den?

Men är det så att det inte på ett bra sätt går att jämna ut de befintliga groparna/sprickorna i plattan och få ett fall för vattenavrinning från huset så antar jag att det är ett nödvändigt ont som måste göras?

/Alve
 
Nu syns bilderna. :)

Du skrev i början att plattan var dåligt armerad. Är den armerad överhuvud taget, eller vad innebär "dåligt armerad"?

Det ser ut som de bara gjutit en betongplatta rätt upp och ner på marken, gräs och allt.
Får också känslan att det redan är pågjutet en extra gång, en dm eller så.

Inget underarbete, ingen dränering.

Tja, om du bygger en altan på det där är risken att du får riva inte bara plattan vad det lider ...

Om du gjuter på med t.ex. flytspackel, så förbättrar du inte plattan på något annat sätt en rent estetiskt ytmässigt sett, fram till dess att plattan rör sig och det pågjutna spricker. Vid nästa tjällossning kanske, om inte förr.

Om du skulle bygga en altan på denna, vad hade du tänkt dig att lägga för golv till altanen, på plattan. Trätrall, klinkers, nåt annat?
 
Får hålla med Thomas här, ska du bygga nåt som du vill vara säker på att håller i många år så är nog tyvärr det enda att börja om från början...
Alternativet vore att fräsa av plattan, armera ordentligt och gjuta en ny 10cm kaka ovanpå, om det håller har jag ingen aning om, förmodligen inte...

Vill du snabbfixa så får du iaf fräsa av plattan, flytspackla med ett utomhus spackel (inte bara ett vattenskadestabilt)
ev så får du hugga upp sprickorna lite och spackla i dom först.

Utomhusflyt är dyrt, räkna med minst 500:- / 25säck

Kan du inte bara bygga altanen ovanför, med ett trallgolv, och plintar utanför plattan, ev flytspackla närmast huset för att få fall bort från huset, eller få en plåt som ligger med fall från huset
 
Jag vet ärligt talat inte om den är armerad, men tidigare ägare antydde till att den var det. Jag har ägt huset i snart ett år men under den tiden har sprickorna inte blivit störrem däremot har frostsprängning flagnat bort ytskikt på betongen.

Om jag spacklar upp ett fall från huset, lägger ut en takpapp eller något annat tätt skikt på plattan och sedan bygger en altan i regelvirke som stommen på bilden men som vilar på plattan.



Så borde det inte spela någon roll om plattan skulle spricka igen även när altanen ligger på plattan. Då finns både vattenavrinning och flexibilitet inbyggt i konstruktionen?

Avle
 
  • Altan.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.