vill funderar att renovera själv fast vi har inte gjort något projekt själv innan.
vi har ca 300 cm lång 170 cm bred och 220 högt. vi har puts på vägar som är släppt av fukten lite gran. och har plastmatta på golvet golvbrunn måste byta också. men vet inte om det är betong i golvet !!?? vill också veta om dräneringen skulle fungera ett tag till!! men vilken är första steg man gör??

1- hur kan vi veta om dräneringen måste göra om? det finns fukt och mikrobiella lukt i tvättstuga och ena vägen

2- ska vi putsa på vägar igen och kakla eller vi monterar gipsskivor ?
3- ska vi riva hela golvet och plast mattan och spackla eller bara riva vid golv brun och bytta den? och sedan sätta klinker ??

4-finns något ställe som man får svar på alla frågor och får nya och smart förslag??? förutom erfarna personer här på :)
 
IMG_6705.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här är vägen
 
  • IMG_6608.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6610.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6612.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Många faktorer är obesvarade:

- När utfördes dräneringen och hur? Isodrän? Platon?
- Avloppsstammarna i källaren? Gjutjärnbrunn eller ny i plast?
- Befintlig uppvärmning?

Är dräneringen gammal så skulle man kanske adressera detta före man gör om väggar i källaren. Är avloppen 50 år gamla så kan det vara läge att riva upp hela golvet för att byta stammarna innan man lägger massor pengar på att kakla om rummet.
Väggarna kan man göra på fler sätt, putsa om, kakla på putsen eller helt sonika nya ventilera väggar på befintliga - Däremot skulle jag först kontrollera och se över tillskjutande fukt.
Lukten kan ju till exempel komma från plastmattan!?
Har man dessutom använt fel färg till väggarna så kan även det bidra till putssläpp som ofta ser värre ut än vad det är, en plastfärg binder inne fukten och får putsen att släppa helt enkelt.
Betong i golvet - Med största sannolikhet.
 
dränering är 10 år gammal har jag för mig, men på besiktningsprotokoll står att det kan vara dränering som inte hade fungerat bra! huset är från 72 och klämringen är släppt och är i plast. men om det är betong i golvet då man behöver inte ha fuktskydd va?
 
Kan ju vara läge att se över dräneringen - Borde finnas spolrör som man kan besikta med hjälp av kamera.
Är brunnen i plast så kan man släppa den biten och bara fokusera på ytskikt - Nej, helst bör man undvika fuktspär. Proffsen jag pratat med säger dock att man bör ha ca 50 kring brunnen. Man borde i ert fall kunna byta mattan och se över putsen på väggarna.
Skulle däremot själv kika en gång extra på dräneringen som kanske inte funkar som det är tänkt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.