Hej,
Jag tror att jag begriper hur avluftning från en toalett fungerar men jag skulle gärna vilja att någon som vet hur det fungerar berättar.

Huset är en och ett halv plan. Inget vatten eller avlopp indraget ännu.

Vi har ett rum på bottenvåningen som skulle kunna rymma en toalett, ett handfat och ev en bidé.

Ovanför detta utrymme är det en kattvind, förmodligen isolerad med kutterspån och ett bostadsrum, med en hanvind ovanpå, isolerad med kutterspån.

Hur ska man tänka med avluftningen? Är det smartast att dra den så att den kommer i kattvinden och ut på taket, eller genom bostadsrummet på ovanvåningen, via hanvinden och ut på taket?

Kan man ha en vinkel på avluftningen för att kunna dra den till en mer gynnsam placering?

Och hur är avluftningen kopplad i själva wc-utrymmet?

(Jag har byggt om ett badrum tidigare och jag minns inte att vi hade någon avluftning där, kan det stämma?
Pga vattenskador samt felaktigt ventilationen rev vi allt den gången, in på stommen, det var öppet ut och jag har inget minne av avluftning...)

Kan man ha en toalett utan avluftning?
 
Avluftningen är bara ett rör som går från avloppsröret, någonstans i närheten av wc-stolen, iväg och upp över taket. Det är ingen vits med att ha röret synligt inomhus. Tänk på att luften som dras ner kan vara kall, så du får kondens på röret.

Det finns någon slags backventil man kan koppla in om man inte kan dra ut en avluftning.
 
Tack för svar men det gör mig inte så mycket klokare, tyvärr.
Om jag är orolig för kondens, går det att motverka i så fall. Huset är inte alltid uppvärmt och vindarna är ju inte helt isolerade.
Och skulle det gå att skippa avluftning med backventil istället?
Vad är fördelar och nackdelar i så fall?
 
Men det borde väl finnas en avslutning redan? Det behöver ju bara vara en på varje avloppsstam
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Det finns alltså inget avlopp i huset, inget indraget vatten heller.
Min lilla utläggning om det ev avluftningslösa badrummet var i ett annat hus.
I det nu aktuella huset finns inget vatten eller avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.