Föregående ägare av vårt fritidshus verkar ha kommit över en hög med fönster billigt, som han använt när han gjorde en utbyggnad. Dessa är i riktigt dåligt skick nu, och kommer när det är dags att renovera utbyggnaden antagligen bytas ut till vettiga fönster.

Som man kan se från bilden är det dock relativt akut att fixa en temporär lösning så inte rutan faller ut (ok, jag vet att det finns stift också).

Vilken lösning ska jag gå på om estetik inte är en faktor? Jag tänker att man kanske bara kan skrapa bort kittet hjälpligt och kladda dit något?
Dåligt skick på fönsterkitt och fönsterram vilket orsakar glipor vid fönsterglaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det där är det värsta problemet med fönstren så ser jag ingen anledning att byta, det tar inte många minuter att ta bort kittet och kitta på nytt. Använd lämplig kniv och en varmluftspistol så lossnar det lätt. För att kitta så köper du kitt för fogspruta och en kittkniv.

Lägga på någon annan fogmassa tar säkert lika lång tid och blir inte lika bra.

Jag har använt Alcros fönsterkitt men andra funkar säkert lika bra
Anzas kittkniv är bra att jobba med: https://www.bauhaus.se/kittkniv.html?gclid=EAIaIQobChMIiOrslbuF3AIVR2UZCh0CiwPEEAQYBSABEgIdDvD_BwE
 
Nej, det är inte det värsta problemet, det är att det ser ut att vara återvunna fönster från en gammal skola eller annan offentlig lokal, 100x100 typ och motsatsen till härdade. Otäta och fula, tvåglas, saknar handtag (5 st delar på ett).

Tycker inte 20k eller vad det kommer kosta är så mycket i sammanhanget, vill dessutom förändra fasaden lite så det är mycket som gör att det lutar i bytes-riktning.

Men tack, nu får jag köpa ett nytt verktyg och det är ju alltid kul!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, inget ont utan att det för något gott med sig. Ett sista tips är att du kikar in denna filmen, kittningen börjar vid 0:24:
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.