Jag har en hantverkare hemma som ska fixa till grunden i köket som är helt utrivet. Tidigare va det en krypgrund nära mark så syllstockarna är i vissa fall helt bortrötna. Stock nr2 ser dock fin ut.

JAg ska sätta igen så fort han har gjutit ny sula runt om 3 väggar (gavel och 3 meter in på vardera långsida, därefter kommer källardelen)

Ytan mot muren är ju plan men avståndet mellan mur och stock nr2 lär ju inte vara fixt...ej heller formen på stock nr 2 som syllstocken ska bära upp. Hur göra? Ska jag bara gå till brädgårn och be om nåt lämpligt (som är vad?) och ägna timmar åt att försöka forma den så gott det går ?

skiss11111.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får såga till undersidan på nr2 så den blir plan med jämt avstånd till sulan.
 
Precis som tomas säger. På brädgården frågar du efter "Byggtimmer"
 
Jag håller inte med om att den skall vara plan. Den bör i stället ha den "bågformen " den har i dag, men göras jämn så att den matchar en motsvarande båge på den nya syllen.
 
Ok olika bud :)

En sak är ju att stocken kan formas bågformat för att passa ihop med nr 2 men problemet är ju oxå att nr 2 inte är helt i våg, vilket grundmuren är.

Jag har inte mätt i detalj men jag är ganska övertygad om att det diffar några cm så antingen görs nr 1 lite kilformad anpassad till nr2's vilket blir jäkligt trixit att få till... eller så sågar jag nr 2 i våg som några av er säger...

Eller "får man" sala under nr 1 så den kommer i samma lut som nr 2... fylla glipan mot syllpappen med något??
 
Det är bara att ha tålamod och tälja hyvla prova tälja hyvla prova tills det passar.
Det är samma process som att timra dock lite mera knep då det är underifrån.
Kan du lyfta stock 2 (hela huset) så du kan få in nedersta i 2:ans rundning?

Protte
 
Ok men när ska man ge sig?? Vad är lixom en acceptabel passform? Har inte lyft så mkt då jag får se om det går att få in den. Är det viktigt att få till hörnen så stockarna jackas ur och går i varandra ???
 
Jo visst, kan man behålla bågformen så är det så klart bättre, och att den då matchar mellan stockarna.

Ett alternativ kanske kan vara att den nya stocken är såpass mycket mindre att den enkelt går att skjuta in under nr2 och sedan slår du in kilar under som lyfter upp den mot nr2, du får då sätta tätt med kilar och se till att ha kilar från båda håll, så att säga, så att du får ett bra stöd under stocken utmed hela kilens längd.
 
Redigerat:
Du behöver inte slaviskt ta stockar, du kan ta brädor som du formar till överkanten på tills du är nöjd.
Sen stoppar du dit dom på plats och kila upp så hårt du vågar, sen kan du stoppa in brädor av rätt höjd mellan bräda och grund.
Elhandhyvel, yxa motorsåg har reparerat många hus.
 
Jag va och kände lite på stock nr 2 och skålformen va ju inte helt färsk nertill så att såga bort några cm och då samtidigt få en rak kant är nog bäst ändå,

brädor/reglar eller liknande har ja la funderat på oxå. Kommer ju såklat funka men..det känns ju goare att få dit en stock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.