hej

använder mina skruvdragare bara på vår och sommar... hur ska man igentligen göra för att få batterierna att mår bäst och inte slitas ut i förtid? förvara dom i rumstemperatur är väll rätt logiskt! men tänkte mer ska man ladda dom fullt innan man ställer av dom? ska man underhållsladda dom nån gång under vintern? eller kan dom vara helt tomma ? skulle vara intressant att veta hur man ska göra exakt för batterierna är ju svindyra.. det gäller att sköta sina verktyg :)

tacksam för svar
 
tusen tack... jag köpte en bosch maskin i sommras i den var det ingen stöms
alls i :( så det är en nackdel om dom är helt slut alltså? även li-ion kan väll laddas ur om dom står typ 1 år? det sägs ju att dom aldrig laddas ut med stämmer nog inte! alltså man kan ha dom i kylskåpet alltså bättre än i rumstemp?
 
Ja,om li-jon blir stående för länge kan det själv-urladda så mycket att det inte går att ladda sen. Jag har ett par nya oanvända som jag glömt att underhållsladda, de har nog stått i två år när jag häromveckan mindes dem, men det gick fint att ladda dem igen. Så är det nya laddade batterier håller de nog ett rätt bra tag.
 
ja det gäller att tand om batterierna annars blir det en dyr utgift om man måste byta. nästan inte lönt kan man nästa få en ny maskin med dubbla batterier för samma peng..
 
förvaras runt 0 grader ska vara det bästa... finns det ingen chans det bli fukt eller kondens om man förvara det i kylskåp tror du? kan ju inte vara så bra såfall!
 
? Jag är nog världens sämsta värd till batterier, laddar ur mina li-ion fullständigt, lämnar kvar dem i laddaren flera månader i temperaturer från -20 till + 20. Tappar dem i backen samt varit elak med saltvattenstänk.
Efter 6 år presterar de till 90% som nya. Då det var som mest intensivt så laddades varje batteri ca 10ggr per dag.

Visst kan man förlänga tiden genom att vara pedant, men hur mycket? Praktiskt funkar det inte att byta innan de är helt urladdade, man kör tills batteriet är slut, in med nästa, osv.

Edit: jag har varit lika oöm mot mina NiCd batterier och de håller också.

Hur länge vill du grejerna skall hålla?
 
Redigerat:
pbengtsson skrev:
? Jag är nog världens sämsta värd till batterier, laddar ur mina li-ion fullständigt, lämnar kvar dem i laddaren flera månader i temperaturer från -20 till + 20. Tappar dem i backen samt varit elak med saltvattenstänk.
Efter 6 år presterar de till 90% som nya. Då det var som mest intensivt så laddades varje batteri ca 10ggr per dag.

Visst kan man förlänga tiden genom att vara pedant, men hur mycket? Praktiskt funkar det inte att byta innan de är helt urladdade, man kör tills batteriet är slut, in med nästa, osv.

Edit: jag har varit lika oöm mot mina NiCd batterier och de håller också.

Hur länge vill du grejerna skall hålla?
Dessutom har man dem i bilen året runt...-30 på en tidig morgon och rätt in laddaren!
 
pbengtsson skrev:
? Jag är nog världens sämsta värd till batterier, laddar ur mina li-ion fullständigt, lämnar kvar dem i laddaren flera månader i temperaturer från -20 till + 20. Tappar dem i backen samt varit elak med saltvattenstänk.
Efter 6 år presterar de till 90% som nya. Då det var som mest intensivt så laddades varje batteri ca 10ggr per dag.

Visst kan man förlänga tiden genom att vara pedant, men hur mycket? Praktiskt funkar det inte att byta innan de är helt urladdade, man kör tills batteriet är slut, in med nästa, osv.

Edit: jag har varit lika oöm mot mina NiCd batterier och de håller också.

Hur länge vill du grejerna skall hålla?
Då använder du inte dina batterier mycket. Det går inte att komma ifrån, batterier slits och är en förbrukningsvara.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
thomasx skrev:
Då använder du inte dina batterier mycket. Det går inte att komma ifrån, batterier slits och är en förbrukningsvara.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Hu mycket som helst, oftast är maskinerna utlånade då jag inte behöver dom själv. Skulle uppskatta att de används till 80% av vad en hantverkare skulle använda dom. Det är bara de sista två åren nyttjandegraden gått ned av olika anledningar.
 
Med mitt inlägg ville jag visa på att praktiskt över en 5-6 års period tror jag inte det spelar någon roll, däremot om man är lite nörd och verkligen vill optimera sitt ägande så har jag inget att komma med, då kan det vara intressant med tekniker för att förlänga livslängden.

Själv har jag läst trådar här inne som fick mig att tro att batterierna var helt döda så som jag behandlat dom, vilket inte stämt alls.

Tror tyvärr att det är dags att fixa nya batterier nästa år. Men jösses vad mycket jobb de befintliga har gett.
 
Tips är sådana återförslutningabara IKEA-påsar. Ladda batteriet fullt, stoppa i kylen. Viktigt är att när du ska använda batteriet, ta INTE ut kallt batteri ur påsen, låt det bli rumstempererat först. Jag gör likadant med mina laptopbatterier när laptopen står hemma.

Hade fulladdat laptopbatteri i kylen i över ett år, stoppade in i burken och när windows hade startat stod det 100%. (har såklart hunnit ladda lite medans datorn startade, men på nån minut lär det inte vara mer än en toppladdnig)
 
Ökar detta lvslängden?
Edit: sedan sitter jag och funderar på varför man får för sig att lägga ett laptopbatteri i kylen, hade jag gjort något liknande så hade jag fått sova i ett annat rum;)
 
Redigerat:
Det sitter elektronik i batterierna som skyddar mot för låg urladdning när de används.
LiIon självurladdning är en bråkdel av gamla NiCd och NiMh.

Det är väldigt nära ett ickeproblem, med mina ögon sett
/fd Modellflygare :)
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Bra fråga.. har själv ett par litium batterier som är nya som ej behöver dom närmaste åren. Kan man slänga in dom i kylen ? Ingen fara det kan läcka ut nån syra eller skit som maten kan suga åt sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.