Jag behöver lite hjälp av kunniga med 2 frågor:
Bakgrund: Har ett fritidshus på 90 kvm i två plan med direktverkande el (byggd 2012, välisolerad men med stora fönster på nedre plan). Allt vatten (kök/badrum) är på nedre plan och endast sovrum på övre plan. På övre plan finns både direktverkande el element och en luftvärmepump som används som AC på sommaren.
1. Stugan hyrs ut till turister och när det är långt mellan gäster på vintern så kör vi underhållsvärme enligt följande: direktverkande el element på nedre botten (8 grader) och bara luftvärmepump på ovanvåningen (10 grader, går ej lägre) med dörrar till sovrum öppna.
Är lösningen den mest energisnåla?
2. Har nu någon som vill hyra stugan 3 dagar i veckan i 3 månader, dvs ingen är där 4 dagar i veckan. Är det energisnålt att dra ner värmen till underhållsvärme (8 grader) de 4 dagarna dom inte är där och sedan sätta upp värmen till 20 grader inför att de kommer? Uppväger det jag spar i energikostnad dom 4 dagarna den mängd energi det kostar att värma upp stugan till 20 grader igen?
 
Ja, för varje grad i lägre medeltemperatur ju mindre elenergi går det åt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, för varje grad i lägre medeltemperatur ju mindre elenergi går det åt.
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, för varje grad i lägre medeltemperatur ju mindre elenergi går det åt.
Ja, man tycker det! Tack för svar, blev osäker eftersom jag ska upp i 20 grader efter att ha sänkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.