Hej
Jag har nylighet blivigt med en Veto Miljö 30 B panna med 1000l i ack tankarna.
Instruktionen som jag har hittat säger att vid 80grader panntemperatur skall primärluften vara 20mm samt Sekundärluften på askluckan vara 20mm.

För mig leder detta till övertändning och panna står och pulserar och puffar rök.

När det har gått en tag så har veden i den främre halvan brunnit upp och men ser hålet ner till sekundär kammaren. Då blir det ingen låga där heller.

Jag skulle bli glad över tips på eldningstekniker och modifereringar som kan gör det hela mer stabilt.

På bilderna har jag rakat ihop glöden och då blir det fin blå låga annas är den gul.

//Johannes

IMG_1064 (480x640).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1069 (640x480).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1065 (640x480).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1066 (640x480).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1067 (640x480).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1070 (480x640).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att få en stabil förbränning bör primärluften fördelas strax oavanför glödbädden i vedmagasinet. Sekundärluften ska tillsättas i själva "springan" ner från vedmagasinet. Är ett omfattande jobb att göra din panna dräglig och effektiv. Kanske enklast att justera dina befintliga spjäll så den brinner hyffsat med den vedkvalitet du har för stunden?

Annars svetsar du nya primärluftskanaler och gör om keramiken i botten så du får en förvärmd luftkanal för sekundär som mynnar ut i "springan". En sugfläkt bör du också snickra dit.. Om det går att genomföra utan allt för mycket kostnad och krångel är svårt att avgöra om man inte ser pannans konstruktion på plats.

Kolla Baxis hemsida och sprängskissen på en Solo Innova samt deras broschyr för keramikbyte så ser du hur luften ska tillsättas för att uppnå rätt och effektiv funktion.
 
Jag är fullt medveten om att det är ett stort jobb att få till enligt Baxi med fleras princip. Jag har funderat på om man inte kan gjuta en keramik där både primär och sekundär kommer från den undre luckan för att inte minska vedutrymmet så mycket. Håller på att CADa upp detta nu och test lite olika principer i datorn.

Var kan man köpa en säck för att kunna gjuta keramik?

Till jag är kommit så långt så har jag funderingar på att ändra luft flödet så det drar igenom framkant så mycket. Vad tror ni om en plåt som leder upp flödet i taket så det kommer in mer mot mitten? Idag brinner det mest runt den röda linjen jag vill att det ska blinna mer i mitten runt den gröna.
IMG_1070 (480x640)_mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ombyggnadsplanerna för panna fortsätter.
Vad tror ni om denna lösningen.
Jag har satt en 5mm plåt för snabbare förvarmning av sekundärluften. samt 4mm plåt i den nya innerplåtarna.
Behöver man kunna ta bort plåtarna på väggarna eller svetsar man fast dem.

Luftinsläppen bli på flänskanterna som luckorna sitter i med skjutspjäll.

Det ska bli spännande att se om det kan funka utan fläckt. Man kanske behöver lite större munstycke då.


Ombyggnad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åskar
  • Laddar…
JohannesJohansson skrev:
Ombyggnadsplanerna för panna fortsätter.
Vad tror ni om denna lösningen.
Jag har satt en 5mm plåt för snabbare förvarmning av sekundärluften. samt 4mm plåt i den nya innerplåtarna.
Behöver man kunna ta bort plåtarna på väggarna eller svetsar man fast dem.

Luftinsläppen bli på flänskanterna som luckorna sitter i med skjutspjäll.

Det ska bli spännande att se om det kan funka utan fläckt. Man kanske behöver lite större munstycke då.


[bild]

Kul!

Kan du undvika svetsa fast dem så ha plåtarna lösa. Då blir det lättare att åtgärda om de tar stryk av värmen.

Hmm! Lite österrikiskt stuk över din gamla drake nu.. ;)
 
Kan medge att viss insperation har kommit från Österrikarna.

Någon som vet var man kan köpa bruk eller någon som kan gjuta åt en.
 
Kolla med Andreas här på forumet. Han har en tråd om ny keramik han köpt. Kanske samma gjutkille kan hjälpa dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.