Hej.
Bor i en villa/kedjehus med carport mellan husen.
Carporttaket hålls upp med stora balkar (antar limträ eller liknande) mellan husen, på vilka det sedan ligger mindre reglar tvärs över vilket själva taket ligger på.
Väldigt många i området, och vi, förvarar såklart diverse plank och liknande saker i de hålrum som skapas mellan balk och reglar. Superbra plats, skyddat och ur vägen.
Men, det blir ju onekligen lite omständligt när man ska ta ner saker därifrån. Det är högt upp och man får balansera på en stege, långa plankor blir knepigt att få ut då sista balken ut sluter tätt mot taket så man måste böja, vrida och fippla en del för att få ut saker.

Därför funderar jag nu på någon smart lösning med block och talja, där jag skapar en plattform som hänger i reglarna istället för att sakerna ligger ovanpå dem.
Sen skulle man då via ett rep/kedja kunna sänka ner plattformen till någon meter över mar och få en mycket bättre arbetsställning när man vill komma åt virket.
I mina tankar tänker jag mig ett typ vred fäst på väggen som man vevar för att sakta sänka/höja plattformen. Men får inte riktigt till hur kedjan ska gå vidare till plattformen som man vill fästa i minst 4 punkter för dess stabilitet.
Om jag har en plattform med 4 fästpunkter som sedan går ihop till en punkt vilken leds vidare till mitt vred, blir det stabilt då? Jag kan inte släppa tanken på att det lär bli ojämn balans på plattformen och då räcker inte en central punkt, men vet inte hur jag skulle sköta lyft/sänk med fler än 1 kedja.

Någon som förstår lite grann vad jag syftar på? Och kanske har tips på lösningar? Kanske en länk till lämplig hemsida?
Letar inte efter en superstilig lösning här, utan mest funktionell och pålitlig. Kan komplettera med bilder på taket under kvällen om det skulle underlätta.
 
Kan du inte sätta en elvinsch i en takbalk och i den fästa alla fyra kedjor från plattformen?
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Det låter ju absolut som en enkel lösning, men hur säkerställer man att man får balans på det hela?

Sen tänker jag att när man väl fått upp allt till taknivån måste man väl låsa fast dem med något annat så att inte allt hänger konstant i vinschen?

Förstår att det enklaste såklart är att bygga ned några reglar under balkarna, egentligen skapa en liten nedsänkt nivå som är lättare att dra in och ur planket från.
Men jag vill i alla fall utforska idén med en sänkbar plattform. Farsan min trodde att det skulle innebära lite väl stora/grova installationer för att klara vikten för det behov jag faktiskt har. Och det kan nog mycket väl vara sant :D
 
Titta på hur en takboxhiss är utförd, finns färdiga
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det är ju absolut typ en takboxhiss jag tänker mig.
Men antar att vikten snabbt blir för mycket för dem. De flesta är ju endast godkända för 100 kg och tänker att det lär man säkert överstiga efter ett litet tag.
En vanlig OSB skiva väger väl typ 5 kg?
 
A Afterquake skrev:
Det är ju absolut typ en takboxhiss jag tänker mig.
Men antar att vikten snabbt blir för mycket för dem. De flesta är ju endast godkända för 100 kg och tänker att det lär man säkert överstiga efter ett litet tag.
En vanlig OSB skiva väger väl typ 5 kg?
Jag tänker att det är principen du får titta på, och sedan skala upp med kraftigare grejor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.